Ci ludzie stworzyli copywriting

copywriting

Choć zawód copywriter jest profesją stosunkową nową i rozwinął się głównie dzięki rosnącym potrzebom marketingu internetowego, to pierwsi copywriterzy rozpoczęli swoją działalność już w latach 50 XX wieku. Właśnie wtedy powstały pierwsze agencje reklamowe. Chociaż środki przekazu się zmieniły, to wiele zasad, którymi kierowali się twórcy tekstów reklamowych z ubiegłego stulecia, jest aktualnych do dziś. Właśnie dlatego przedstawiamy dzisiaj sylwetki najsłynniejszych copywriterów i pokazujemy w jaki sposób tworzyli oni swoje teksty. Może te postacie staną się dla was źródłem inspiracji?

Ojciec reklamy i copywritingu: David Ogilvy

Urodził się w Wielkiej Brytanii w 1911 roku. Chociaż teksty reklamowe zaczął tworzyć dopiero w wieku 38 lat, to wniósł do tej branży wiele ciekawych i nowatorskich rozwiązań. Tajemnica jego sukcesów tkwiła przede wszystkim w podejściu do reklamowanego produktu. Wiedział on, że skuteczna reklama produktu nie powstaje od tak sobie. Należy najpierw rzetelnie się do niej przygotować poprzez zbadanie potrzeb i opinii odbiorcy o produkcie. David Ogilvy swoje teksty reklamowe tworzył dopiero wtedy, gdy wiedział w jaki „czuły punkt” klienta powinien uderzyć, aby zdecydował się on kupić dany przedmiot. Analiza potrzeb klienta na dobre wpisała się w reklamę i dzisiaj żadna szanująca się agencja marketingowa nie przeprowadzi kampanii reklamowej bez wcześniejszego sprawdzenia jakie potrzeby ma odbiorca, do którego kierowany jest dany produkt. David Ogilvy wypromował między innymi takie marki jak Dove, Schweppes, czy Rolls Royce. Jego hasła reklamowe miały ogromną siłę, gdyż zawsze trafiały w potrzeby klientów.

Leo Burnett – copywriter pracujący

Na początku swojej drogi zawodowej zajmował się dziennikarstwem. Pisał dla gazety Peoria Journal. Następnie zainteresował się marketingiem i przeszedł do działu reklamy Cadillaca. W 1935 roku, w Chicago otworzył swoją agencję reklamową. Pracując często lubił porównywać swój zawód do ciężkiej pracy w innych profesjach. Często mawiał, że lubi sobie wyobrażać, iż amerykańscy copywriterzy są tylko „zwykłym ludem pracującym” i tak jak jego przedstawiciele, przed wzięciem ołówka do ręki i napisaniem tekstu spluwają w ręce.
Najważniejsze było dla niego zadowolenie klienta. Zdecydowanie odrzucał długie teksty, najistotniejsza była dla niego atrakcyjna treść przekazana w zwięzłych słowach. Największą sławę przyniosła mu kampania, jaką stworzył dla marki Marlboro. To on stworzył wizerunek kowboja palącego papierosy tej firmy. Pomysł ten okazał się strzałem w 10. Kowboje znani z westernów i komiksów w kulturze XX wieku byli symbolami męskości. Dlatego też to proste skojarzenie, przysporzyło marce Marlboro wielu odbiorców płci męskiej i sprawiło, że stała się ona najbardziej rozpoznawalnym producentem papierosów na całym świecie.

Kolejnym spektakularnym sukcesem Leo Burnetta było wymyślenie zestawów Happy Meal dla sieci restauracji Mc’Donalds. Pomysł ten przysporzył firmie wielu klientów i w ogromnej części to właśnie on odpowiada za ciągłą, niesłabnącą popularność tej marki na całym świecie.

John Calpes – autor najsłynniejszego podręcznika reklamy

Urodził się on w Nowym Jorku w 1900 roku. Stworzył ideę tak zwanej reklamy naukowej. Opracował sposoby na testowanie reklam i sprawdzanie ich efektywności. Jest on autorem znanej książki Skuteczna reklama. Choć publikacja ta powstała prawie 100 lat temu, to opisane w niej metody są aktualne do dzisiaj. Książka ta cieszy się powodzeniem także współcześnie. Jest to obowiązkowa pozycja dla wszystkich, którzy zajmują się reklamą i copywritingiem.

Inspiracją do napisania artykułu była strona http://dynanet.pl/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *