Jak efektywnie zmotywujesz pracownika budowlanego?

three-industrial-workers

Każdy właściciel firmy, szef, kierownik, słowem – każdy zarządzający, musi zdać sobie sprawę, że na zyski jego firmy przekłada się efektywna praca jego podwładnych. Nieocenionym szczęściem jest, gdy trafi się nam pracownik o silnej motywacji wewnętrznej, który wie co ma robić, wie w jaki sposób jego wysiłek przekłada się na rozwój firmy, wie co za pomocą swojej pracy daje innym ludziom i po prostu to lubi. Jednak, nawet najlepsza motywacja wewnętrzna nie wystarczy, jeśli pracownik nie będzie czuł się doceniany.

Jedną z najpopularniejszych form motywowania pracowników jest wynagrodzenie finansowe – w postaci premii lub nagrody pieniężnej. Dotychczas uważano, że taka forma jest wystarczająca i satysfakcjonująca każdego. Jednak, jak pokazują badania, jest to motywacja, która działa tylko na jakiś czas.

Coraz więcej firm podejmuje działania motywacyjne przyznając różne pakiety ubezpieczeniowe, co w przypadku pracowników budowlanych jest bardzo uzasadnione, że względu na charakter ich pracy. Prawdopodobieństwo wypadku podczas wykonywania zadań oraz wpływ na zdrowie, jakie ma ciężka, fizyczna praca, powoduje, że perspektywa dodatkowego ubezpieczenia, którego koszty będzie ponosił pracodawca staje się bardzo kusząca.

Jeszcze inną formą, którą mogą zastosować właściciele firm budowlanych, aby zmotywować swoich pracowników, są bilety do kina, klubu fitness, bony, szkolenia, obiady firmowe, itp.

Stosując wybrany system motywacyjny, należy jednak zwrócić uwagę na efekty, jakie pragniemy osiągnąć. Czy zależy nam na ogólnym zadowoleniu całej załogi i wszystkim dajemy po równo? Takie działanie jest w porządku, gdyż pokazujemy, że zależy nam na pracownikach i o nich dbamy. Jednak należy wziąć pod uwagę, czy firmę stać na to, by regularnie dostarczać takiej motywacji. W sytuacji, gdy profity nagle się skończą, ludzie mogą poczuć się oszukani, wręcz okradzeni. Z pewnością stanie się tak, gdy równocześnie szef kupi sobie np. nowy samochód. Pomyśleć mogą również tak, gdy nie zostanie im wytłumaczone dane postępowanie, np. ze względu na trudną sytuację finansową firmy.

Innym sposobem motywowania może być szczególne nagradzanie osób, których praca lub umiejętności wyróżniają się na tle ogółu. Chcąc ich docenić i podkreślić, jak są ważni dla firmy, wybierzmy nagrodę bardzo starannie. Dobrze jest, jeśli znamy taką osobę i dostosujemy profity do niego. Na pewno doceni zabiegi rehabilitacyjne, gdy ma problemy z kręgosłupem, jednak dziwnie się poczuje, gdy sfinansujemy mu usługi fryzjerskie na pół roku w sytuacji, gdy sam jest łysy (i nie ma żony). Tak więc, stosując indywidualne nagrody należy czynić to z głową.

Powyższe przykładu pokazują, że system nagród powinien być przemyślany ale także długotrwały i konsekwentny. Należy także pamiętać, iż nadmierne wyolbrzymianie zasług zadziała wprost proporcjonalnie do zamierzonych efektów, a dodatkowo zniechęci do pracy pozostałych pracowników. Mądre motywowanie wpływa na wydajność pracy, co w bezpośredni sposób przekłada się na zyski firmy.

Artykuł opracowano na podstawie materiałów dostarczonych nam przez firmę wykonującą między innymi łupek skalny dachowy – dziekujemy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *