Jak zadbać o wizerunek własnej firmy?

Tomahawk-Branding-Business-Cards

Dobry wizerunek i nienaganna opinia klientów jest marzeniem każdego właściciela firmy – bez znaczenia, czy mowa o wielkiej korporacji czy małym, lokalnym przedsiębiorstwie. Dbać o renomę firmy jest stosunkowo łatwo – do czasu. Bardzo często wystarczy jedna wpadka, by zdobywana przez wiele lat dobra opinia legła w gruzach.

Klient nasz Pan

O dobry wizerunek firmy najlepiej dbają zadowoleni klienci. Bardzo często nie docenia się skutków polecenia przez innych. Oczywiście, wszędzie zdarzają się tzw. trudni klienci. Zawsze jednak trzeba się kierować dewizą, że klient nasz Pan, w ramach rozsądku rzecz jasna. Im lepsze jakościowo usługi będą zapewniane przez firmę, tym i nasz wizerunek będzie bardziej pozytywny. Każdy problem czy pomyłka, które mogą powstać, muszą zostać jak najszybciej rozwiązane, a konsument przeproszony. Warto zaoferować w ramach przeprosin zniżkę na inny asortyment czy alternatywny rodzaj bonusu. Takie zachowanie ma na celu sprowadzenie klienta z powrotem do nas, by mógł sam przekonać się, że zaistniały wcześniej błąd był jednorazowy i nie zdarza się na co dzień. Trzeba jednak wystrzegać się „naciągaczy”, którzy będą doszukiwać się dziur w całym tylko dlatego, żeby zaoszczędzić kilka groszy na proponowanych usługach. Opinią tego typu klientów nie należy się przejmować, gdyż nie będzie miała większego wpływu na działalność firmy.

Medialność

Większość klientów, z którymi będziemy utrzymywać kontakt, wierzy w nieomylność mediów wszelkiego rodzaju. Występ w telewizji, wywiad w gazecie czy reklama w radiu sprawi, że notowania firmy znacząco się podniosą. Bardzo ciężko jest dostać propozycję publicznej wypowiedzi, można jednak stopniowo dążyć do bycia rozpoznawalnym. Najlepsze rozwiązania oferuje Internet, gdzie można do woli wypowiadać się na branżowych i specjalistycznych forach, udzielać porad w zakresie działalności czy utrzymywać kontakt z potencjalnymi kontrahentami. Ważne jest, by wszystko, co zostaje opublikowane w ten sposób było rzetelne i prawdziwe.

Każde kłamstwo lub półprawda zostaną natychmiast odkryte. Kolejnym krokiem jest zabieranie głosu w pismach lub blogach branżowych. Im większą popularność zdobywa przedsiębiorstwo, tym i jest lepiej postrzegane, a ewentualne potknięcia traktowane z przymrużeniem oka. Można również brać udział w targach czy konferencjach specjalistycznych, które służą głównie promocji firmy. To również miejsce, gdzie można nawiązać znajomości z ludźmi prowadzącymi podobną działalność, którzy będą mogli polecać nas swoim klientom.

Reklama

Reklama jest elementem, którym należy operować bardzo delikatnie i z wprawą. Zarzucanie klienta marnej jakości ulotkami, wizytówkami czy pokazywanie źle zaprojektowanych billboardów na każdym kroku nie polepszy wizerunku firmy, a wręcz przeciwnie. Wszystkiego należy używać z umiarem i być świadomym, że częściej ważniejsza jest jakość, a nie ilość. Brak reklamy jest lepszy niż reklama byle jaka. Bardzo często działa tu czynnik psychologiczny, gdzie klient posiadający dwie wizytówki firm świadczących jednakowe usługi, wybierze tę, która posiada lepszą jakościowo wizytówkę (zobacz również ciekawe przykłady wizytówek kaszerowanych). Drugie przedsiębiorstwo zyska od razu opinię mniej dokładnego i nierzetelnego, choć wartość świadczonych przez nie usług nie została w ogóle sprawdzona. Trzeba unikać również bycia nachalnym, gdzie granica między natręctwem a marketingiem jest bardzo cienka i dla każdego klienta leży w innym miejscu.

Własna marka

Stopniowe polepszanie wizerunku firmy i dbanie o jej popularność przyczyni się do powstania unikatowej i rozpoznawalnej marki przedsiębiorstwa. Ten etap jest szczytem marzeń dla wielu przedsiębiorców. Niezbędne okazuje się zatrudnienie osób odpowiadających tylko i wyłącznie za promocję i marketing. Klienci zaczynają rozpoznawać nazwę i logo na ulicy, a tym samym sami zaczynają napływać. Liczba zagrożeń dla dobrego wizerunku firmy znacznie zmniejsza się, głównie dzięki ilości sprzedawanych towarów i usług. Nie znaczy to, że należy przestać dbać o kontrahentów i konsumentów. Wręcz przeciwnie – sława i renoma zobowiązują.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *