O czym warto pamiętać, wynajmując lokal użytkowy?

office-2360063_960_720

Prowadzenie własnego biznesu to zawsze podróż w nieznane. Ekscytująca, ale też generująca wiele stresu i znaków zapytania. Większość firm nie może funkcjonować bez siedziby. W tym celu właśnie wynajmowane są biura, w którym odbywa się najwięcej spotkań i czynności związanych z biznesem. Na co zwrócić uwagę, wynajmując lokal użytkowy?

Czynnik 1: Lokalizacja biura

Nie każda działalność gospodarcza jest ściśle związana z danym regionem czy miastem. Istnieją biznesy mocno zakotwiczone w internecie. Właścicielom firm programistycznych, graficznych, copywriterskich czy agencji marketingowych nie zawsze zależy na prestiżowej lokalizacji na 14. piętrze biurowca w centrum Warszawy, głównie dlatego, że taka siedziba generuje spore koszty. Dlatego warto już na wstępie określić, jakie mamy potrzeby i oczekiwania, a także, czy lokalizacja firmy będzie miała duże znaczenie dla przyszłych klientów.

Czasami siedziba biznesu w mniejszym mieście, ulokowana we własnym mieszkaniu, pozwala na zaoszczędzenie znacznych pieniędzy, które można ulokować potem na przykład w rozwój firmy. Wszystko zależy od branży, w jakiej działamy i od naszej koncepcji biznesowej.

Czynnik 2: Wielkość lokalu

Choć przestronność sprzyja kreatywnemu myśleniu i dobremu samopoczuciu, duży lokal generuje też spore wydatki. Im większe biuro, tym więcej zapłacimy za wynajem, ale także za media w postaci opłat za ogrzewanie czy prąd. Problemem może być też akustyka w pustych pomieszczeniach czy kwestia sprzątania. Dlatego też wielkość wynajmowanego lokalu dobrze dostosować do faktycznych potrzeb i liczby pracowników.

Inne potrzeby będzie miał mały sklepik z odzieżą i akcesoriami dziecięcymi, a zupełnie inne centrum biznesowe, w którym organizowane są szkolenia dla dziesiątek, jeśli nie setek specjalistów z różnych branż.

Czynnik 3: Dojazd i parking do biura

laweta autostrada a20 HamburgTutaj również wszystko zależy od rodzaju prowadzonego biznesu. Jeśli założyliśmy niewielką spółkę z kolegą i praktycznie nie spotykamy się z kontrahentami w biurze, możemy wynająć niewielkie pomieszczenie na uboczu, na przykład na osiedlu domów jednorodzinnych. Z kolei gdy zamierzamy spotykać się z klientami w siedzibie firmy i chcemy, aby mieli oni do niej jak najdogodniejszy dojazd, wówczas warto zadbać o bardziej prestiżową siedzibę, usytuowaną w centrum miasta.

Tego typu lokal jest zwykle droższy, choć jest też bardziej widoczny dla osób idących pieszo, jak i tych podróżujących autem. W przypadku branży, w której spotkania z klientami twarzą w twarz mają duże znaczenie, w miarę możliwości należy zadbać też o miejsce parkingowe przed budynkiem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *