Masz auto na firmę? Serwis w ASO czy u prywaciarza?

mechanik-z-aso

Odwieczny problem właścicieli samochodów, czy serwisować w autoryzowanej stacji obsługi – ASO, czy jednak u zaprzyjaźnionego i sprawdzonego mechanika? Ile osób tyle teorii. Zazwyczaj taka decyzja zależna jest od tego, czy pojazd przez nas użytkowany jest jeszcze na gwarancji producenta, czy też już nie.

ASO nie tylko same zalety

Serwisowanie samochodu w ASO danej marki, odbywa się najczęściej w okresie gwarancyjnym. Po zakończeniu gwarancji, większość użytkowników rezygnuje z takiego rozwiązania. Głównym powodem takiego postępowania jest cena serwisu.
Użytkownicy samochodu mają gwarancję, że części, których wymiany dokonano w ASO są najwyższej jakości. Autoryzowane stacje nie korzystają z zamienników, dzięki czemu jesteśmy w stanie dłużej bezawaryjnie eksploatować nasz pojazd. Na każdą naprawę w serwisie otrzymujemy gwarancję, którą w prywatnym warsztacie nie zawsze będziemy w stanie wyegzekwować. Dlatego bardzo duży procent pojazdów serwisowanych w ASO, to auta flotowe.

Muszą być one w nienagannym stanie, na sto procent sprawne. Kolejną bardzo dużą zaletą jest aktualizowana na bieżąco książka serwisowa. Daje ona gwarancję potwierdzonego przebieg pojazdu. Dzięki temu, jesteśmy w stanie udowodnić przebieg naszego pojazdu podczas jego sprzedaży. Przedstawić historię każdej naprawy, dzięki czemu wartość takiego pojazdu na rynku samochodów używanych rośnie.

Autoryzowane stacje obsługi pojazdów, to jednak nie tylko zalety. Korzystanie z ich usług ma również wady. Główna wada to cena usług oferowanych przez ASO. Sama stawka za roboczogodzinę jest wysoka. Dodatkowo dochodzi do tego cena części, które zazwyczaj w ASO są bardzo drogie. W oficjalnych serwisach, napraw dokonuje się poprzez wymianę części na nową. Nikt tutaj nie zastanawia się nad naprawą jakiegoś elementu, pomimo tego, że mogłoby to być możliwe. Znana jest opinia, że osoby pracujące w ASO to nie mechanicy, a tzw. wymieniacze.

Prywatny nieautoryzowany warsztat, jakie zalety? A może wady?

Wymieniliśmy już podstawowe zalety i wady serwisowania w ASO. Co jednak z osobami, które nie mają tak zasobnego portfela, a samochód i tak jest już po okresie gwarancyjnym? Alternatywą mogą być prywatne nieautoryzowane zakłady, które bardzo często specjalizują się w konkretnej marce.

Jeżeli nie korzystamy z ASO, to poszukajmy takiego zakładu. Mechanik, który zajmuje się każdą marką pojazdów, nie jest w stanie posiąść całej wiedzy na temat każdego modelu. Jest to bardzo duża wada takich zakładów. Zaletą warsztatów prywatnych jest cena usług. Stawka za roboczogodzinę jest dużo niższa, niż w ASO. Często nie jest liczona za godzinę, tylko od „roboty”. Nikt nam jednak nie zagwarantuje samochodu zastępczego, co jest często spotykane w ASO, głównie dla samochodów z dużych flot pojazdów. Należy uważać na przydomowych mechaników. Jedyną zaletą jest ich cena. Jeżeli jednak nie są obeznani z konkretną marką pojazdów, to nasze naprawy mogą być bardzo kosztowne. Osoba nieznająca się na naszym pojeździe może nas narazić na wymiany niepotrzebnych części.

Często takie naprawy opierają się na serii prób i błędów. Części są po kolei wymieniane, aż ostatecznie fachowiec z przydomowego warsztatu trafi na naszą usterkę. Nie każdy mechanik da nam rachunek, przez co nie mamy gwarancji na usługę ani na części. Nie wiadome jest ich pochodzenie, zazwyczaj stosowane są słabej jakości zamienniki. Lepszej jakości części, stosują zakłady specjalizujące się w konkretnych markach samochodów. Warto mieć to na uwadze i wcześniej zapytać o możliwość otrzymania rachunku, oraz jakość stosowanych części samochodowych.

A więc co wybrać?

Pomimo wad, ASO jest bardzo dobrym wyborem. Gwarancja rzetelności i fachowości. Dodatkowo mamy pełną historię pojazdu, co w dzisiejszych czasach jest bardzo pożądane przez kupujących. Jeżeli nasze fundusze nie pozwalają na korzystanie z autoryzowanych stacji obsługi, to starajmy się korzystać z serwisów specjalizujących się w jednej wybranej marce samochodów. Serwisy takie mają ceny konkurencyjne do ASO, a bardzo dobrze wykonują swoją pracę.

Pamiętajmy również o tym, żeby każdą naprawę notować w książce pojazdu, potwierdzając ją pieczątką i podpisem zakładu. Prośmy również o rachunek, za wykonaną usługę. Dzięki temu, w razie awarii możemy dochodzić swoich praw w serwisie wykonującym naprawę.

Autorem artykułu jest portal RUFUS.PL zajmujący się sprzedażą części oraz naprawą samochodów osobowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *