Freelancer czy studio graficzne?

Rynek usług graficznych zdecydowanie mocno rozwinął się w XXI wieku. Obecnie usługi projektowe oferuje nie tylko profesjonalne studio graficzne, ale też drukarnia, agencja reklamowa, bądź freelancerzy czyli tak zwani wolni strzelcy. Alternatyw jest więc zdecydowanie sporo. Z kim zatem nawiązać współpracę?

Freelancer a studio graficzne – jaka jest różnica?

Profesjonalne studio graficzne kojarzy się wielu osobom przede wszystkim z kilku albo nawet kilkunastoosobowym zespołem, gdzie przed przystąpieniem do pracy odbywa się prawdziwa burza mózgów, by każdy projekt zaskakiwał oryginalnością i wyjątkowością. Czasy jednak zmieniają się i dziś studio graficzne może być reprezentowane także przez jedną osobę, czyli właśnie freelancera, który od początku do końca cały projekt tworzy samodzielnie. Zdolni graficy nie zawsze jednak chcą pracować w sztywnych ramach wielkiego koncernu, dlatego oferują swoje usługi jako wolni strzelcy. Zazwyczaj przyciągają atrakcyjną ceną, bo jeśli nie mają na utrzymaniu większego biura, to mogą pozwolić sobie na niższe marże i co za tym idzie interesujące stawki dla klientów.

Freelancer jednak ze względu na działanie w pojedynkę, nie zawsze może zaoferować szybką realizację prac. Różnice mogą pojawiać się też w rozliczeniu wynagrodzenia. Freelancerzy którzy nie posiadają zarejestrowanej działalności, nie mogą bowiem wystawić faktury, ale za to chętnie rozliczą się na podstawie umowy o dzieło czy zlecenie.

Kto lepiej wykona projekt – freelancer czy studio graficzne?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ freelancerzy to często graficy z długoletnim doświadczeniem, pieczołowicie zbieranym w różnych agencjach reklamowych, wydawnictwach czy drukarniach. Z kolei studio graficzne może zostać założone przez młodych, ambitnych grafików, ale bez warsztatu praktycznego. Nie warto więc na starcie skreślać freelancerów i zdecydowanie dobrze jest przejrzeć portfolio każdego studia graficznego, z którym firma planuje nawiązać długofalową współpracę. Zakres oraz ilość poszczególnych prac będzie zdecydowanie najtrafniejszą odpowiedzią na tego typu pytanie. Dobrze jest również podpytać o ewentualne próbki, które freelancer czy pracownia graficzna może wykonać albo także zerknąć na komentarze klientów w internecie.

Czy freelancer zawsze ma lepszą ofertę cenową?

Teoretycznie tak, ponieważ jak już zostało wymienione w pierwszej części artykułu, freelancer – grafik odnotowuje mniejsze koszty utrzymania, a tym samym może dyktować inne ceny od tych, które oferuje konkurencja. Trzeba jednak zwrócić uwagę na biuro graficzne składające się na przykład z dwóch grafików. W takim przypadku koszty również mogą być niskie, a przez to i cena atrakcyjniejsza. Nic nie jest więc przesądzone i należy szczegółowo zweryfikować przynajmniej kilka ofert przed podjęciem ostatecznej decyzji. Nie można jednak pominąć faktu, że ciekawy projekt, to dzieło, któremu grafik poświęca sporo czasu i energii, a dobre prace są zawsze w cenie. Jeśli więc przedsiębiorcy zależy na wyjątkowym efekcie, to lepiej kierować się umiejętnościami i kreatywnością grafika, niż cennikiem z jego strony internetowej.

Z kim nawiązać współpracę?

Najlepsze rezultaty bez wątpienia przyniesie współpraca z uzdolnionym grafikiem, bez znaczenia czy będzie on reprezentantem studia graficznego czy wolnym strzelcem. Jednakże dla właściciela firmy często ważne są też dodatkowe kwestie, jak właśnie opcja wystawienia faktury, by ułatwić sobie rozliczenie wykonania projektu czy szybka realizacja zlecanych prac. I tutaj zawsze warto dopytać o wszelkie szczegóły współpracy, ponieważ nie za każdym razem wolni strzelcy zapewnią optymalny serwis.

Trzeba też pamiętać, że freelancerzy oferują zazwyczaj ograniczony zakres usług i specjalizują się najczęściej w jednej konkretnej dziedzinie. To oznacza, że tworząc projekty wizytówek, ulotek czy kalendarzy, nie podejmują się już np. tworzenia strony internetowej. Co innego studio graficzne, w którym każde życzenie klienta może być zwyczajnie spełnione. Znów więc odpowiedź będzie uzależniona od indywidualnych potrzeb przedsiębiorcy.

 

Polecamy:
Modelowanie procesów biznesowych – rób to tak, jak chcesz!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *