Jak dbać o dobre relacje z klientem?

Dobre relacje z klientem to klucz do utrzymania należytego poziomu świadczonych usług oraz obopólnego zadowolenia. Oto kilka elementów, o które wart dbać, chcąc zbudować trwałą relację z klientami.

1. Indywidualne podejście

Każdy człowiek jest inny, ma różne potrzeby i oczekiwania. Biorąc tę dewizę do serca powinniśmy starać się porzucać schematy i reguły na rzecz spontanicznego, lecz empatycznego podejścia do innych. W ten sposób jesteśmy w stanie w sposób kompleksowy obsłużyć klienta, zarówno w doradztwie, jak i sprzedaży bezpośredniej. Indywidualne podejście pozwala na stworzenie trwałej relacji, która sprzyja podejmowaniu decyzji. Dzięki temu komunikacja z klientem jest łatwiejsza, przyjemniejsza i ma zamierzony skutek. Często w ogłoszeniach, np. na Pracuj.pl, indywidualne podejście pracownika do obowiązków wymieniane jest jako mile widziane.

2. Zmniejszenie dystansu

W wielu branżach zmniejszenie dystansu i spoufalanie się z klientem jest wyrazem braku szacunku oraz profesjonalizmu. Niemniej w przypadku wielu osób to jedyna możliwość na nawiązanie kontaktu i stworzenie trwałej relacji. Musimy pamiętać, że pokazanie swojego ludzkiego oblicza pomoże przełamać nie tylko niechęć, ale będzie stanowić oręż do walki z biurokracją i sztucznymi barierami, np. zbędnymi procedurami w pracy. Jeśli nie mamy bezpośredniego kontaktu z klientem, czasem wystarczą jedynie emotki, które w magiczny sposób ocieplą każdą rozmowę.

3. Mówienie i słuchanie – praca z klientem

Kontakt z klientem powinien być oparty na rozmawianiu, dawaniu rad, obsłudze, ale również na słuchaniu. W ten sposób wywiążemy cenną z punktu widzenia usługowego dyskusję, której owocem będzie decyzja podjęta rozmyślnie i z korzyściami dla obu stron. Takie rozmowy z klientem mogą m.in. usprawnić działanie procedur, wskazać błędy jakie popełniamy jako pracownicy bądź organizacja. Relacje wówczas mają charakter doradczy dla obu stron i pozwalają na rozwój, zarówno osobisty, jak i zawodowy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *