Franczyza gastronomiczna to świetny pomysł w przypadku osób, którym marzy się własna restauracja, ale nie mają zbyt dużego doświadczenia w prowadzeniu biznesu. Dzięki możliwościom, jakie daje franczyza, można zacząć praktycznie od zera, a jednocześnie mieć pewność, że firma będzie całkiem dobrze prosperowała. Warto jednak mieć świadomość, że do każdego biznesu, także tego franczyzowego, należy się odpowiednio przygotować.
Najlepsza franczyza to taka, która zapewnia sprawne funkcjonowanie lokalu gastronomicznego. Warto więc sięgać do tych marek, które są znane na rynku, mają sprawdzone produkty, są też powszechnie reklamowane i mocno promowane. Dzięki temu można mieć pewność, że nowo otwarty lokal będzie cieszył się dużym zainteresowaniem. Klienci będą bowiem znali wszystkie jego produkty i dania z wizyt w innych restauracjach tej samej sieci. Dobrym rozwiązaniem może być również ,franczyza sushi, która bazuje na zainteresowaniu konsumentów daniami egzotycznymi i kuchnia japońską. Sushi jest nieustannie popularne, a liczba miłośników tego japońskiego dania nieustannie rośnie.
Jak wystartować z własnym lokalem?
Jeśli chcemy prowadzić lokal gastronomiczny we franczyzie, na początku trzeba dokładnie zbadać ten rynek i poznać firmy, które są najlepszymi franczyzodawcami z dobrymi opiniami. Kolejnym krokiem jest zbadanie rynku gastronomicznego w naszej miejscowości. Może się bowiem okazać, że na kolejną knajpkę sushi czy bar szybkiej obsługi może po prostu nie być miejsca. Dopiero potem można zacząć myśleć o własnym biznesie. We franczyzie osoby wchodzące w ten biznes otrzymują dokładne knowhow, strategię marketingową, wszystkie zasady prowadzenia działalności, możliwość korzystania z szyldu, logo i nazwy marki. Ma to wysoką wartość promocyjną, gdyż mocno przyciąga klientów. Zanim jednak zaczniemy myśleć o franczyzie, trzeba mieć świadomość, że konieczny będzie kapitał początkowy. Wydatki będą zdecydowanie mniejsze niż wtedy, gdy startujemy z firmą od zera. Jednak na pewno trzeba będzie sporo zainwestować, zanim działalność zacznie przynosić nam dochody.
Koszty zależne od rodzaju działalności
Na start w biznesie franczyzowym warto mieć co najmniej kilkadziesiąt tysięcy. Są to pieniądze, które trzeba wydać na wszystkie niezbędne licencje i pozwolenia. Konieczne jest również wynajęcie lokalu i dostosowanie go do wymogów franczyzodawcy. Ważne jest również jego wyposażenie, zatrudnienie pracowników, a także zadbanie o to, by pod każdym względem lokal wyglądał dokładnie tak samo, jak wszystkie inne, które działają pod znanym szyldem. Inwestycja na początku może być dosyć spora, jednak na późniejszych etapach działalności będzie można sporo zaoszczędzić na reklamie i promocji. Marka będąca franczyzodawcą zwykle dba o właściwy PR, dobrą reklamę i marketing, który przekłada się na lepszą rozpoznawalność i popularność wszystkich lokali, które działają pod tą samą nazwą.