Kiedy myślimy o handlu międzynarodowym może pojawić się nam w głowie wiele światowych marek. Rzeczywiście, kiedy idziemy do sklepu, od razu możemy zobaczyć gigantów, takich jak Nokia, Sony, Samsung, Toyota, czy też te z całkiem innej branży – Adidas, Gucci, Nike. Wszystkie one mają wpływ na to, co kupujemy i jak żyjemy. Natomiast, jeśli samemu posiada się firmę i chce się wypromować swoją markę tak, by cieszyła się uznaniem na całym świecie – warto dowiedzieć się czegoś więcej o tych znanych markach, ich historii, wzlotach i upadkach. Wzorowania się na markach takich jak Apple, te wyżej wspominane czy wiele innych to ważny element budowania skutecznej strategii marketingowej dla swojej firmy.
Oto kilka przykładów:
Nowoczesna marka Nike jest wyznacznikiem tego, jak współczesne marki są i być powinny tworzone. Obecnie marka jest tworzony poprzez rozwój całej społeczności. Aby odnieść sukces marki, klienci muszą być zaangażowani w proces jej rozwoju. Konsumenci są wymagający, nie zadowalają ich już same sprzedawane produkty. Oni dziś chcą kupić rzeczy, które lubią, mają na nie wpływ. Punktem odniesienia dla tego jest Nike. W pewnym momencie, Nike był punktem odniesienia dla “starych mediów”. Ich kampanie w latach 80. z Michaelem Jordanem są po prostu historyczne. Są jednak historyczne dla tamtej epoki. Nike jest punktem odniesienia w tworzeniu wizerunku marki. Czasy się zmieniły i Nike nauczyło się zmieniać wraz z nimi. To samo w sobie jest powodem, dlaczego marketerzy powinni studiować sukces marki Nike. Ta firma wie, że nowoczesna kreacja marki odbywa się poprzez tworzenie wspólnot, które pozwalają producentowi i klientom na zaangażowanie się w sam produkt bądź usługę. Z tego powodu, Nike ma bardzo ograniczony budżet na realizację tradycyjnych kampanii multimedialnych, stawiając tym samym w większym stopniu na nowoczesne rozwiązania.
Kolejnym przykładem będzie marka Gucci. Statystycznie, Gucci jest jednym z najlepszych domów mody na świecie. Na rynku podróbek jest to najbardziej kopiowane logo. Wszystko zaczęło się od Guccio Gucci, który był synem rzemieślnika. Otworzył House of Gucci, jednak dopiero z czasem pojawiły się tam luksusowe wyroby skórzane. Pierwszy sklep detaliczny Gucci został otwarty w Rzymie na Via Condotti. Stało się to w 1938 roku – był to prawdziwie historyczny moment dla mody. Jakieś 20 lat później marka Gucci stała się hitem na całym świecie. Od 1990 roku Tom Ford tchnął nowe życie w markę, dziś stoi na czele międzynarodowej mody. To przykład marki, gdzie logo stało się wyznacznikiem sukcesu światowej marki.
Czas na kolejny przykład – giganta, jakim jest firma Apple. Wszystko zaczęło się w momencie, gdy Apple był pod wielkim przewodnictwem Sir’a Steve’a Jobs’a. Wszystko szło gładka i Apple było liderem w branży technologicznej. Ludzie potrafili czekać w naprawdę długich kolejkach by zakupić najnowszy iPhone. Rzeczywiście była to złota era dla marki. Każdy produkt, który miał na sobie słynne logo – nadgryzione jabłko odnosił wielki sukces. W czasie gdy inne marki próbowały zrozumieć fenomen produktów firmy Apple ta zabierała się już za wprowadzanie nowego modelu na rynek. Byli zawsze dwa kroki do przodu. To potęga, która niestety nieco osłabła wraz ze śmiercią swojego stwórcy – Jobsa. Niemniej jednak jest wspaniałym przykładem marki o międzynarodowej sławie.
I na koniec jeszcze inna znamienita marka klasy międzynarodowej – Samsung. Dlaczego akurat Samsung? Rynek jest pełen elementów elektronicznych, gdzie można znaleźć wiele marek, które konkurują ze sobą i starają się zapewnić najlepsze możliwości dla klienta. Jednak Samsung od lat potrafi zapewnić wszystko, co najlepsze i to za bezkonkurencyjne ceny. Tej marki po prostu nie da się przecenić.
To jednak wciąż tylko namiastka marek o światowej popularności, po których historię warto sięgnąć. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat – zrób to i wykorzystaj tę wiedzę w budowaniu wizerunku Twojej firmy. Kto wie, może i Ty osiągniesz sławę taką, jak Ci giganci?
Zobacz również wskazówki dotyczące projektowania loga na stronie Owocni.pl. Mogą przydać Ci się w przyszłej karierze.