Rekrutacja IT w Polsce. Jak zwrócić uwagę programistów

Komisja Europejska szacuje, że niedobór pracowników w sektorze ICT w Polsce wynosi 50 tys. osób. Z kolei w całej Unii brakuje kilkuset tysięcy specjalistów IT. Nic dziwnego, że walka o programistów jest bardzo zażarta, i to właściwie na każdym rynku. Tylko jak umiejętnie zwrócić uwagę programistów?

Przyjrzyjmy się ofertom pracy, do których deweloperzy mają dostęp w różnych źródłach. Są to np. strony internetowe agencji rekrutacyjnych, portale z ogłoszeniami, sekcje „kariera” u pracodawców, specjalistyczne platformy IT. Jednak coraz więcej profesjonalistów koncentruje swoje poszukiwania na portalach zorientowanych na sprawy zawodowe, jak LinkedIn. Niemniej, nowoczesna rekrutacja IT z pewnością nie ogranicza się do takich standardowych działań, jak publikowanie ogłoszeń o pracy. Niektórzy rekruterzy kuszą, w bardziej pomysłowy sposób, również kandydatów pasywnych. Niekiedy wyspecjalizowani headhunterzy przekonują wartościowych pracowników do zmiany stanowiska w ramach usługi Executive/Direct Search. Aby to zrobić, rekruterzy muszą korzystać z rozległej sieci kontaktów, powiększanej i doskonalonej latami. Jak również z dogłębnej znajomości rozmaitych branż. Poza tym muszą dokładnie wiedzieć, które działania są skuteczne w przejmowaniu specjalistów IT, również tych o unikalnych umiejętnościach. I to jest właśnie dziedzina, w której mistrzami są eksperci firmy rekrutacyjnej Sowelo.

Rekrutacja IT: pieniądze to nie wszystko?

W wielu przypadkach tym, co zwraca uwagę osób czytających ogłoszenia o pracy w IT, jest informacja o oferowanym wynagrodzeniu. Choć wielu obcokrajowcom wydaje się to dziwne, ujawnianie wysokości pensji w treści oferty pracy nie jest w Polsce standardem. Ta polityka braku jawności ma wiele wad, ale są pewne oznaki, że nadchodzą czasy większej otwartości. Przynajmniej można tak pomyśleć, przeglądając ogłoszenia o pracy w branży IT, w których kwoty jednak podano.

Jednym z powodów jawności jest zapewne fakt, że oferty te są bardzo atrakcyjne pod względem warunków finansowych. Na wyższych stanowiskach oferowane płace szybują nawet do poziomu 26-28 tys. zł + VAT w ramach kontraktów B2B. To np. takie stanowiska, jak Java Developer w Warszawie czy Technical Solution Architect we Wrocławiu, dostępne w 2020 roku. Ale posad o zarobkach około 20 tys. zł miesięcznie jest więcej, nawet przy niższym poziomie wymaganych umiejętności i wiedzy. Niektóre z nich to Test Automation Developer, Fullstack Developer, Test Automation Engineer, Cloud DevOps Engineer i Lead Frontend Developer. A także PHP Technical Lead, Mobile Developer, IT Administrator, Android Engineer, Atlassian Administrator System oraz Senior Network Architect.

Rekrutacja IT to proces, w ramach którego autorzy ofert pracy często dają kandydatom swobodę wyboru formy współpracy. Kwota, jaką pracownik może otrzymać jest zwykle znacznie wyższa przy kontrakcie B2B, niż w ramach umowy o pracy. Przy czym wszystko to jest jasno określone w ogłoszeniu. Niekiedy kwota umieszczona jest już obok nazwy stanowiska i od razu widoczna w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu prawdopodobieństwo, że specjalista IT kliknie w daną ofertę, aby dowiedzieć się więcej, jest wyższe. A co może zobaczyć w treści ogłoszenia o pracy? W jaki sposób rekruterzy kuszą kandydatów IT, poza eksponowaniem świetnych warunków finansowych?

Rekrutacja IT: korzyści pozapłacowe

Uwypuklanie wynagrodzenia to dobry pomysł, ponieważ dla większości pracowników związanych z nowymi technologiami pieniądze są najważniejsze. Zgodnie z badaniem opublikowanym w serwisie Hired, dla aż 53% z nich pensja jest najistotniejsza przy wyborze posady. Z kolei tylko około połowa tego odsetka (26%) stwierdziła, że to „świadczenia pozapłacowe” są kluczowe. Pomiędzy tymi dwoma czynnikami znalazły się „kultura firmy” (42%) oraz „możliwość nauczenia się nowych umiejętności” (39%).

Dla wielu pracowników branży IT właściwa kultura firmy oznacza po prostu jej otwartość. Wolność wyboru godzin pracy, trybu zdalnego bądź stacjonarnego oraz, ogólnie rzecz biorąc, równowagę między życiem zawodowym a prywatnym. W cenie są również brak dress code’u, wygodne nowoczesne biuro z salą gier, siłownią, prysznicem, stołówką, darmowymi przekąskami, parkingiem. Z drugiej strony informatycy bardzo chętnie poszerzają swoje umiejętności, chcą uczestniczyć w rozmaitych szkoleniach wewnętrznych i zewnętrznych. To właśnie możliwość nauki nowych języków programowania może być w ich przypadku języczkiem u wagi. Pracownicy IT doceniają również dobrej jakości sprzęt oraz możliwość samodzielnego doboru narzędzi pracy.

Atrakcyjne są też płaska struktura organizacyjna, praca w małych zespołach oraz udział w ciekawych, innowacyjnych projektach, najlepiej międzynarodowych. Istotne może być również poczucie robienia czegoś ważnego, ale i znajomość kierunku, w jakim zmierza dana firma. A także przekonanie, że będąc częścią tego zespołu, naprawdę zmieniamy świat. Na przykład opracowujemy aplikacje, które już niedługo poprawią jakość życia milionów ludzi.

rekrutacja IT

Niektóre firmy oferują nawet pracownikom możliwość rozwijania własnych pomysłów – np. w ciągu 10 procent ich czasu pracy! To naprawdę ma znaczenie, ponieważ pokazuje zainteresowanie pracodawcy potrzebami członków zespołu, co jest ważne dla dużej części z nich. Wielu informatyków chce też móc wyrażać swoją kreatywność, aby poczuć emocjonalne spełnienie i w pełni się zaangażować.

Rekrutacja IT: świetlana przyszłość

Wiedza o tym, co jest naprawdę ważne dla pracowników IT, daje rekruterom przewagę konkurencyjną, której nie mogą przegapić. Właśnie tak jest w przypadku konsultantów Sowelo, świadomych światowych trendów w branży i potrafiących je umiejętnie wykorzystać. Co widać również w wysokiej jakości materiałów rekrutacyjnych, które przygotowują. Ta agencja rekrutacyjna tworzy przyciągające wzrok, niezwykle skuteczne ogłoszenia o pracy oraz atrakcyjne filmy prezentujące marki klientów. Znajdziemy je w wielu serwisach, np. w mediach społecznościowych oraz na platformach rekrutacyjnych.

Przygotowywać ogłoszenia można np. w ramach rozbudowanego pakietu Outsourcingu Procesu Rekrutacji Sowelo, opartego na współpracy ze światowej klasy rekruterami. Decydując się na tę wyjątkową ofertę, klienci mogą oszczędzić 20-40% środków, natomiast sama rekrutacja IT trwa zaledwie 3-6 tygodni! I to mimo że eksperci Sowelo szczegółowo planują proces naboru od podstaw, zaczynając od tworzenia profili kompetencyjnych kandydatów.

Klienci Sowelo mogą również wykorzystywać materiały rekrutacyjne do promowania swoich marek w ramach profesjonalnych działań Employer Branding. Celem jest tu pokazanie organizacji klienta jako takiej, do której naprawdę warto dołączyć. Podkreślenie wyjątkowych cech marki jest kluczowe; najlepiej byłoby zakomunikować ten przekaz osobom na wczesnych etapach ich kariery w IT.

Niektóre firmy poszukują nowych pracowników już na uczelniach i wydziałach technicznych, oferując studentom staże albo zatrudnienie na pełny etat. W ten sposób „rezerwują” talenty, aby rozpoczęły podbój rynku właśnie z nimi. Innym sposobem jest organizowanie kursów wewnętrznych dla osób, które chcą rozpocząć pracę w branży, ale najpierw muszą się przeszkolić.

Hackathony i podobne konkursy, targi, konferencje oraz warsztaty i inne wydarzenia branżowe to kolejne sposoby na przyciągnięcie ambitnych informatyków. Poza poszerzaniem wiedzy można wówczas po prostu się spotykać i nawiązywać nowe kontakty. Konsultanci firmy Sowelo, którzy od lat funkcjonują w tym środowisku, dysponują ogromną bazą pracowników IT, reprezentujących rozmaite specjalności. Dzięki temu błyskawicznie znajdą odpowiednią osobę do każdej pracy, nawet na niszowe stanowisko.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *