Zarządzanie konfliktami w biznesie – wskazówki

Wszędzie może dochodzić do konfliktów na różnym tle. Warto zatem wiedzieć, jak sobie w takich sytuacjach radzić. Jak powinno wyglądać zarządzanie konfliktami w biznesie? Co jest ich przyczyną? I jak można dojść do zgody?

Dlaczego dochodzi do spięć?

Nawet w rodzinach dochodzi do kłótni, a co dopiero w firmach. Dlatego tak istotne jest efektywne działanie, które ma na celu zażegnanie problemu. Czasami jednak nawet najlepsze metody okazują się nieskuteczne, gdy nie poznamy przyczyny problemu. Najczęściej są to:

Brak sprawiedliwości np. nepotyzm, faworyzacje

  • Mobbing
  • Napięta atmosfera
  • Złe relacje między szefem i pracownikami
  • Osobiste przekonania pracowników

Przeważnie też, zanim dojdzie do konfliktu, pojawiają się znaki ostrzegawcze. Warto na tym etapie zacząć już działać.

Jak zarządzać konfliktem?

Studia zarządzanie przygotowują właśnie do radzenia sobie w tak trudnych sytuacjach. Dawniej uważano, że po prostu trzeba poczekać, aż któraś ze stron przegra. Obecnie jednak korzysta się z dwóch podejść: tradycyjnego i nowoczesnego zarządzanie konfliktami w biznesie. W pierwszym przypadku możemy wyróżnić:

  • Wycofanie pracownika z napiętej sytuacji
  • Odsunięcie w czasie konfliktowych decyzji
  • Wymuszenie decyzji przez jedną ze stron
  • Demokratyczne podejście do sporu
  • Angażowanie osoby trzeciej.

Za to nowoczesne podejście bierze pod uwagę:

  • Kompromis, czyli rozwiązanie, które zadowoli obie strony
  • Mediacje z udziałem osoby trzeciej, która jest neutralna we sporze
  • Ustanowienie nadrzędnych celów
  • Spotkanie konfrontacyjne

Chodzi tutaj o znalezienie nici porozumienia między stronami i próbę dogadania się między nimi. Dzięki temu można zmniejszyć ryzyko wystąpienia problemów w przyszłości.

Jak radzić sobie z konfliktami w grupie?

Przede wszystkim należy działać szybko i z rozwagę. Na początek próbujemy znaleźć źródło problemu. Musimy też sprawdzić, czy pojawił się po raz pierwszy, czy może po prostu powraca co jakiś czas. Pozwoli to na ustalenie lepszego sposobu działania.

Zawsze warto pozostawać dyskretnym w działaniu. Niektóre informacje można przekazywać poprzez służbowe notatki. Na tym etapie można zacząć interweniować i próbować znaleźć rozwiązanie, które pozwoli jak najlepiej zakończyć konflikt.

Czasami konieczne będzie potem wprowadzenie pewnych zmian w działaniu firmy. Dzięki temu poprawimy jej funkcjonowanie i sprawimy, że sami pracownicy będą lepiej się w niej czuli. Warto zatem wiedzieć, co konkretnie jest niezbędne.

Jeśli sami chcecie skorzystać z możliwości nauki tych umiejętności, sprawdźcie na: wwszip.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *