Dlaczego umiejętność pracy w zespole jest taka ważna?

Business teamwork join hands together. Business teamwork concept

Ogromna konkurencja na rynku pracy powoduje, że do zdobycia wymarzonego stanowiska nie wystarczy już ukończenie specjalistycznych kursów czy uzyskanie uprawnień do obsługi sprzętów i maszyn. Aby pracownik był atrakcyjny dla potencjalnego pracodawcy, musi również posiadać szereg cenionych kompetencji. Jedną z nich jest umiejętność pracy w zespole. Dlaczego jest ona taka istotna?

Elementy skutecznej pracy zespołowej

Praca zespołowa ma dla pracodawców szczególne znaczenie. Bez względu na to, czy dotyczy grupy pracowników z jednego działu w biurze rachunkowym, czy zespołu wykonującego prace fizyczne w fabryce typu Bridgestone Poznań, składa się z poszczególnych elementów, które decydują o jej efektywności. Jakie są więc wyróżniki skutecznej pracy zespołowej? Na jej końcowe wyniki wpływa przede wszystkim skuteczna komunikacja. Między sobą dogadają się z pewnością pracownicy będący aktywnymi słuchaczami oraz używający języka i komunikatów, które są dla wszystkich zrozumiałe. Znaczenie ma też dobra atmosfera w zespole oraz zdolność do jej budowania. Nie bez powodu każda duża firma stawia na integrację pracowników oraz wspiera firmowe drużyny piłkarskie czy grupy biegaczy.

Przeszkody w pracy zespołowej

Niestety, wypracowanie pewnych zasad w zespole nie jest łatwe. Istnieje szereg zjawisk, które utrudniają osiągnięcie zamierzonych efektów. Co można zaliczyć do czynników utrudniających skuteczną pracę w grupie? Bez wątpienia są to pewne cechy charakterów pracowników. Praca z indywidualnościami lub osobami, które nie są zdolne pójść na kompromis jest dużym obciążeniem zwłaszcza dla osób zarządzających pracami oraz odpowiadających za efekty przed przełożonymi. Utrudnieniem może być także brak zaangażowania poszczególnych członków zespołów, konflikty między pracownikami (najczęściej wynikające ze wspomnianych wyżej trudności w komunikacji), brak zaufania, rywalizacja oraz brak odpowiedniej motywacji.

Zalety pracy zespołowej

Choć wypracowanie w firmie odpowiednich schematów jest bardzo trudne i wymaga umiejętnego kierowania zespołem oraz silnego lidera, korzyści są ogromne – zarówno po stronie zatrudnionych, jak i pracodawcy. Sprawiedliwy podział obowiązków powoduje, że odpowiedzialność za ewentualne niedociągnięcia nie spada tylko na jedną osobę, ale na cały zespół. Przez to pracownicy mają większy komfort psychiczny oraz są zdecydowanie bardziej energiczni. Praca w zespole pomaga też łatwiej osiągać zamierzone cele oraz szybciej reagować w sytuacjach kryzysowych lub w innych momentach, które tego wymagają.

Może zainteresują Cię również te artykuły:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>