Higiena pracy – o co poza apteczką i gaśnicą musisz zadbać w swoim biurze?

office-cleaning1

Apteczka i gaśnica na wyposażeniu biura to absolutne minimum, wymagane przez przepisy BHP. Posiadając te rzeczy należy pamiętać, aby okresowo sprawdzać ich zawartość. I tak dla gaśnicy okres używalności jest napisany na nalepce (w zależności od rodzaju gaśnicy, mogą to być inne okresy ważności), natomiast dla apteczki, należy pamiętać o jej okresowym uzupełnianiu.

Zapewne nikt nie chciałby się spotkać z taką sytuacją, gdzie w razie wypadku w biurze nie ma pod ręką odpowiednich opatrunków, lub są one w stanie nie nadającym się do użycia. To trudna sytuacja. Oczywiście, w razie wypadku należy wezwać pogotowie, jednak pierwsza pomoc jest nieodzowna i czasem może uratować życie. Przypuśćmy, że jeden z pracowników dotkliwie skaleczy się w dłoń. Należy jak najszybciej założyć opaskę uciskową powyżej miejsca skaleczenia, aby nie dopuścić do nadmiernego upływu krwi.

Jeśli nie mamy opaski uciskowej, można posłużyć się nawet paskiem od spodni, ale czy będzie to higieniczne? W takich sytuacjach nie zwraca się uwagi na higienę, lecz na to, aby zabezpieczyć ranę, jednak łatwo można wpaść z „deszczu pod rynnę” i chcąc ratować, jeszcze możemy zaszkodzić. Dlatego tak ważne jest okresowe sprawdzanie zawartości apteczki tym bardziej, że przecież znajduje się ona w biurze, czyli tam, gdzie każdy może jej użyć, nic o tym nie mówiąc innym.

Co jeszcze poza apteczką i gaśnicą?

Higiena pracy to ogólny zbiór zasad bezpieczeństwa na terenie zakładu pracy. Biuro z zasady nie jest miejscem, gdzie istnieje duże ryzyko wypadku, jak np. zakłady produkcyjne i raczej nie trzeba instalować w nich np. wewnętrznych hydrantów. Choć w razie powstania pożaru, taki hydrant by się przydał. Nikt nie wyobraża sobie jednak, aby taki hydrant był ustawiony przy biurku szefa, lub pani sekretarki. To już byłaby niepotrzebna skrajność. Jednak sprawna gaśnica nie będzie żadną ekstrawagancją w biurze szefa, natomiast na korytarzu podpięcie do hydrantu, oraz węże gaśnicze, czy przycisk alarmu, są jak najbardziej pożądane.

Obowiązkowymi przedmiotami pozostają także instrukcja przeciw pożarowa, oraz instrukcja BHP. Nad drzwiami powinny także znajdować się znaki ewakuacyjne, a na ścianach strzałki informujące o drodze ewakuacji w razie zagrożenia (tzw. Plan Ewakuacji). Poza tymi jakże podstawowymi zasadami bezpieczeństwa w biurze może także znajdować się wyposażenie biurowej kuchni, czyli np. ekspres do kawy, czajnik itp. Te sprzęty nie mają wiele wspólnego z bezpieczeństwem pracy, jednak mogą wpływać na wygodę pracy, oraz jakość jej wykonania.

Także zadowolenie pracowników. A jak wiemy zadowolony pracownik, to wydajny pracownik, zachowujący zasady bezpieczeństwa podczas całego dnia pracy. Każdy pracodawca stara się, aby jego ludzie byli bezpieczni w pracy. Zdarza się jednak, że dochodzi do niebezpiecznej sytuacji. Wtedy przydają się wszystkie te przedmioty, które służą ochronie zdrowia i życia ludzkiego na terenie zakładu pracy, w biurach, oraz korytarzach biurowych, także w budynkach użyteczności publicznej.

Artykuł opracowano wspólnie z firmą oferującą usługi czyszczenia dywanów (więcej na stronie http://warszawa-pranie-dywanow.pl/goclaw/)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *