Proces rekrutacji to znakomita okazja do wprowadzenia nowej jakości, wzmocnienia obecnego zespołu. Wprowadzić możemy do niego osoby z nowymi umiejętnościami, zmieniając przy tym podział zadań i obowiązków dążąc do poprawy jakości racy. Skoro cel jest tak wartościowy, a potencjalne korzyści skłaniają nas do decyzji o pozyskaniu pracowników, należy odpowiednio zaplanować realizację tego założenia.
Zacznij od opracowania strategii
Znalezienie odpowiednich ludzi nie uda się, gdy nie będziemy mieli jasno wytyczonej ścieżki naszych poszukiwać. Potrzebujemy ustalić przede wszystkim na jakie stanowisko chcemy rekrutować, jaką ilość osób albo czego poszukujemy, co nowi pracownicy lub pracowniczki są w stanie wnieść do zespołu. Szukasz kogoś, kto przeszedł szkolenia kadrowe, a może kogoś z innowacyjnym podejściem? Ustal listę kryteriów, pożądanych umiejętności, tego co firma jest w stanie zaoferować, pozostając przy tym elastycznym na odmiennych ludzi, którzy będą chętni na tę posadę. Przygotuj też odpowiednią strategię rekrutacji wybierając, gdzie i w jaki sposób chcesz by była ona wdrażana.
1. Zadbaj o odpowiednie podejście do kandydata/kandydatki
Budując tę relację od podstaw istotne jest by proces aplikacji był przyjazny, a wizerunek firmy korzystny. Zadbaj przy tym o potrzeby osób kandydujących na dane stanowisko, bądź dla nich dostępny/a, udzielaj informacji i odpowiedzi na ich pytania oraz zadbaj o to by proces ten był dla nich komfortowy. Podczas niego liczy się przejrzystość i komunikacja, nie pozostawiaj nigdy nikogo bez odpowiedzi, dotrzymuj ustalonych terminów, traktuj innych z szacunkiem i poszanowaniem – to niepisane zasady przebiegu etycznego procesu rekrutacyjnego. Kieruj się nimi, a proces ten będzie również skuteczniejszy
2. Poinformuj o swoim procesie rekrutacji innych
Bez tego ciężko o sukces procesu rekrutacji. Świadomość co do niego sprawia, iż napływać będą kandydatury. Umieść je w widocznych miejscach, pokrywających się z profilem kandydatów i kandydatek jakich chcemy zachęcić do aplikacji. Rozważ w tym różne serwisy z ofertami pracy, poinformuj o tym procesie w firmowych profilach na mediach społecznościowych. Warto przy tym nie tylko generować nową bazę kontaktów, a także i wykorzystać te już istniejące – odnosi się to zarówno do naszych followers’ów jak i… poprzednich aplikantów i aplikantek!
3. Skontaktuj się ponownie z tymi, którzy brali udział w poprzednich rekrutacjach
Dysponując bazą kontaktów potencjalnie zainteresowanych ofertą, szkoda z niej nie skorzystać Przejrzyj poprzednie aplikacje, być może znajdziesz w nich osoby, które nie spełniły wcześniejszych wymagań, lecz idealnie nadają się do nowej roli. Skoro byli wcześniej zainteresowani i prosili o pozostanie w kontakcie – być może wciąż mogą być skłonni rozważyć nową ofertę. Dzięki tej metodzie zyskujesz większą sprawczość, nie musisz czekać na napływ ofert, niektóre z nich są już w Twojej dyspozycji.
4. Rozważ wprowadzenie systemu referencyjnego wewnątrz firmy
Wykorzystać możesz także bazę kontaktów, jakimi dysponują osoby już pracujące wewnątrz konkretnego środowiska. Uzyskać można w ten sposób sprawdzone profile osób, kierujące się podobnymi wartościami oraz zainteresowaniami i umiejętnościami. Zachęcając już zatrudnione przez organizację osoby do referowania, polecania i informowania o wartościowych kandydaturach, do których być może, nie mielibyśmy dostępu w inny sposób. Integracja nowych osób w zespół mogłaby stać się również znacznie ułatwiona.
5. Przygotuj atrakcyjną ofertę
Zadbaj o system korzyści, motywacji pracowniczej i także samą treść informacji. Niech wyróżnia się ona spoza reszty swoją jakością, odmienną formą lub luźnym podejściem, ale niech przede wszystkim będzie rzetelnym źródłem informacji ukazujących daną firmę. Liczy się w nim właściwe przedstawienie kultury pracy, zakresu obowiązków czy specyfiki pracy. Przekonaj innych, iż naprawdę warto złożyć swoją kandydaturę.
6. Kwestia wyboru
Podejmując wybór, którą z kandydatur ostatecznie wybrać możesz kierować się różnymi czynnikami. Na decyzję wpłynąć może przemawiająca za nią analiza danych wynikających z profili, odczucie co do przebiegu procesu rekrutacyjnego, dobytych rozmów czy prezencji danej osoby czy ustalenia wypracowane podczas rekrutacji dotyczące np. stawki pracy. Decyzja ta jest niezwykle ważna i musi zostać podjęta rozważnie. Postaw w niej na rozważenie wielu, nakładających się na siebie czynników, wszystkich za i przeciw. Mamy nadzieję, że planowanie, które zostało poczynione przyniesie teraz efekty.