Stworzenie ciekawej nazwy nie jest łatwe – czyli jak wygląda praca Copywritera?

Idea-Man

Tworząc nowy produkt, bardzo często nie przywiązuje się wagi do jego nazwy. Ta jest traktowana trochę po macoszemu i oddalana na dalszy plan. To bardzo duży błąd. Bo choć dobra nazwa nie przysporzy popularności produktowi złej jakości, to jednak zła nazwa potrafi zmniejszyć powodzenie wysokiej klasy towarów. O marce należy myśleć już na samym początku procesu twórczego nad nowym produktem.

Inny niż wszyscy

W obecnych czasach, konkurencja sięgnęła już hiper skali. Klienci są znudzeni przebieraniem na półkach wśród takich samych produktów o podobnych nazwach i nawet w identycznych opakowaniach. Owszem, nie dotyczy to bardzo markowych i drogich towarów, które swojego klienta i tak zdobędą. Produkując jednak artykuły dla większej rzeszy osób, trzeba jakoś wyróżnić się z tłumu. Najprostszą metodą jest stworzenie atrakcyjnej i różniącej się od innych nazwy. Niestety, choć pomysł dość prosty, to wykonanie jest niesamowicie trudne. Wielu projektantów marek stara się iść w przeciwną stronę, by nie wyróżniać się i nie narazić na ewentualną śmieszność lub nierozpoznawalność.

To najgorsze, co można zrobić. Oferując taki towar klientowi, ten sięgnie po pierwszy lepszy produkt jakiegokolwiek wytwórcy, gdyż wszystkie są praktycznie takie same. W ten sposób można pozyskać przypadkowego nabywcę, który może do nas wróci, a może następnym razem wybierze inną firmę. Podstawowym kluczem do sukcesu jest stworzenie czegoś innego, czego do tej pory jeszcze nie było.

Dobra nazwa

Nie ma jednej drogi, która mówi, jak należy projektować nazwę. Można natomiast wyróżnić kilka ogólnych wskazówek. Unikajmy przesadnie długich i trudnych do wymówienia haseł. Najlepsze rozwiązanie jest zawsze najprostsze. Kilka liter ułożonych w łatwą do zapamiętania nazwę. Jeśli dodatkowo kojarzy się z oferowanym produktem, można ogłosić sukces. Warto także unikać używania imion lub nazwisk głównych właścicieli firmy. Taki sposób jest dobry, ale tylko i wyłącznie wtedy, gdy chce się stworzyć indywidualną i personalną markę. Na początku działalności jest to praktycznie niemożliwe. Wiele osób posiada także nazwiska zawierające polskie końcówki.

Taki przypadek w ogóle wyklucza użycie go, gdyż przeczy się z najważniejszą zasadą wspomnianą wcześniej. Trój- albo czterosylabowa nazwa jest stanowczo za długa. Stosowanie akronimów również nie jest wskazane, choć wydawałoby się bardzo prostym rozwiązaniem. Wystarczy stworzyć ciekawą, kilkuwyrazową markę i utworzyć jej skrót z pierwszych liter tych słów. Niestety, jest to praktycznie niemożliwe do zapamiętania dla przeciętnego klienta, a jeśli kupujący nie będzie znał firmy produkującej interesujący go produkt, z założenia nie dokona zakupu.

Uwaga na sądy

W obecnych czasach bardzo ciężko wymyślić nazwę, której do tej pory nie wymyślił nikt inny. Niektóre firmy tworzą więc hasła, które nic nie znaczą i nie występują w żadnym słowniku, a także nie składają się ze słownikowych wyrazów. Jest to jakaś taktyka, ale bardzo ciężko stworzyć taką atrakcyjną nazwę. Nie ważne, na jakie rozwiązanie padnie wybór, trzeba mieć na uwadze, że dana marka może być już zarezerwowana przez kogoś innego, nawet jeśli nie funkcjonuje w życiu codziennym. Szczególnie duże firmy tak postępują, by móc skorzystać z atrakcyjnej nazwy za jakiś czas, albo tylko dlatego, by nie wykorzystała jej konkurencja.

Przed dokonaniem ostatecznego wyboru i zarejestrowaniem produktu, warto poświęcić swój czas na poszukiwania. Jeśli adres domeny internetowej odpowiadający firmie jest już zarezerwowany, powinna zapalić się nam czerwona lampka ostrzegawcza. Podobnie, jeśli w Internecie zauważy się naszą nazwę w kontekście innych usług, towarów czy instytucji. Bardzo łatwo jest stracić wszystko poprzez błędną decyzję.

Wystarczy, że prawowity właściciel nazwy zgłosi ten fakt do sądu. Z założenia pozywający będzie miał rację i wygra przed wszystkimi instancjami sądu, a druga strona będzie mogła co najwyżej zaczynać wszystko od zera z inną nazwą, co w efekcie najczęściej oznacza zakończenie przygody z biznesem.

Artykuł dostarczył serwis copywriting.pl wymyślający ciekawe nazwy produktów

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *