Wolontariat pracowniczy to stosunkowo nowe zjawisko w Polsce, ale idea pracy na rzecz potrzebujących zrodziła się w amerykańskich korporacjach już w latach 70. XX wieku. Tego typu działalność ma wiele zalet – jedną z nich jest chociażby korzystny wpływ na relacje w firmie a mnogość odmian wolontariatu (m.in. krótko- i długoterminowy, okresowy bądź jednorazowy) pozwala na wybór najlepszej formy pomocy.
1. „Zostań Asystentem św. Mikołaja”
W ramach tej akcji pracownicy banku Citi Handlowy pomagają podopiecznym domów dziecka. Wolontariusze obdarowują dzieci prezentami oraz organizują zabawy świąteczne. Inicjatywa narodziła się już kilka lat temu i z roku na rok zdobywała coraz większą popularność wśród zatrudnionych w placówce osób. Tylko w ubiegłym roku pracownicy, w ramach akcji, zaangażowali się m.in. w aukcję listów, polegającą na wykupieniu listu i spełnieniu marzeń konkretnego wychowana ośrodka. Prezenty zostały później wręczone przez wolontariuszy podczas świątecznych spotkań połączonych z warsztatami o tematyce świątecznej. W ramach corocznej akcji charytatywnej ochotnicy zaangażowali się także w pakowanie świątecznych podarunków dla 8 placówek – pracownikom udało się przygotować blisko 1000 prezentów.
2. Międzynarodowy Bieg Uliczny „O Błękitną Wstęgę”
Ogromnym zaangażowaniem pracowników może poszczycić się również http://bridgestone-stargard.pl. Zatrudnieni w stargardzkiej fabryce uczestniczą w wielu charytatywnych wydarzeniach, zbierając pieniądze na szczytne cele. Jedną z imprez, która cieszy się wśród nich ogromną popularnością, jest Międzynarodowy Bieg Uliczny ,,O Błękitną Wstęgę”. Pracownicy stargardzkiej fabryki wielokrotnie uczestniczyli w letniej imprezie. Wolontariusze chcieli osiągnąć jak najlepsze wyniki, nie tylko ze względu na wagę sportowych zmagań, ale również chęć pomocy – Bridgestone Stargard za każdy przebiegnięty kilometr przeznaczył 10 zł na rzecz Domu Dziecka w Stargardzie. Bieg zakończył się ogromnym sukcesem, a zgormadzone środki zostały przekazane placówce. Tylko w ramach zeszłorocznej edycji biegu udało się zebrać 2300 zł.
3. Kompania rozdaje rośliny!
W ramach tej proekologicznej inicjatywy wolontariusze z Kompanii Piwowarskiej pomogli mieszkańcom Słupska w walce ze smogiem. Zaangażowani w wydarzenie pracownicy rozdawali sadzonki roślin bluszczu pospolitego, który wyróżnia się właściwościami filtrującymi – pochłania dwutlenek węgla oraz inne szkodliwe dla zdrowia toksyny. Ta akcja miała na celu m.in. zwiększenie świadomości na temat zanieczyszczenia powietrza oraz wskazanie, że walkę ze smogiem należy zacząć od wewnątrz – do zamkniętych pomieszczeń mogą przedostawać się bowiem spore ilości pyłów i związków lotnych.
4. Sala doświadczania świata
Realizatorami tego projektu byli wolontariusze PGE. Dzięki ich zaangażowaniu w Przeworsku powstał nietuzinkowy projekt stworzony z myślą o osobach niepełnosprawnych. Wolontariusze PGE we współpracy z pracownikami przeworskiego Środowiskowego Domu Samopomocy m.in. wyremontowali jedno z pomieszczeń placówki, podwiesili rolety, podłączyli nagłośnienie, przygotowali lustrzany kącik, a także namalowali na ścianach kosmiczny gwiazdozbiór za pomocą farb UV i zakupili profesjonalny sprzęt. Tego typu pomieszczenie jest bardzo przydatne w rehabilitacji osób niepełnosprawnych, bazującej na nowatorskich metodach, opierających się chociażby na stymulowaniu zmysłów światłowodami, kolumnami wodnymi, drganiami czy projektorami.
5. Moda dla najmłodszych
Projektanci polskiej firmy rodzinnej LPP bardzo chętnie angażują się w promowanie ich największej pasji – mody. W ramach prowadzonych przez wolontariuszy akcji zorganizowano m.in. pokazy mody, w których udział brały dzieci (podopieczni fundacji i stowarzyszeń) oraz liczne inicjatywy w siedzibie firmy. W tego typu działania angażuje się także marka ReKids, pomysłodawca konkursu ,,Zostań Młodym Projektantem”. W ramach tego przedsięwzięcia dzieci z całej Polski mogły nadsyłać własnoręcznie wykonane prace na temat ,,Zwierzaki i Potworaki”, a komisja konkursowa wyłoniła najlepsze projekty. Zwycięskie prace ozdobiły odzież jednej z kolekcji, a część dochodu ze sprzedaży przekazano na rzecz Fundacji „Mam marzenie”.