Czy designera można nazwać artystą? Gdzie zaciera się linia między sztuką a zwykłym projektem? Jak zmiany dzisiejszego świata wpłynęły na postrzeganie tych wątków? Warto się nad tym chwilę zastanowić i spróbować odpowiedzieć sobie na to pytanie. Oto kilka faktów związanych z tematem, które być może pomogą Ci określić swoje stanowisko w tej sprawie.
Grafik, designer jest to osoba, która jest odpowiedzialna za konceptualizację kreacji graficznych różnego rodzaju. To człowiek ilustrujący i odpowiedzialny za wdrażanie pomysłów w postaci graficznej z celem rozpowszechniania ich w mediach – mówi nam pan Piotr, pracownik Studia Graficznego w Białymstoku – Mam tutaj na myśli temat mediów cyfrowych, filmów, animacji, dekoracji produktów, opakowań i logo – kontynuuje. Design może mieć wiele zadań w pracy zawodowej, a jego stanowisko w firmie zależy od jego profilu pracy i jego zdolności, które również same w sobie wpływają na to czy można go nazwać artystą czy też nie. Na przykład, artysta grafik w agencji reklamowej może mieć profil kierujący go głównie do grafik dla użycia w ramach reklamy lub też może to być już dyrektor artystyczny. Designer może pracować jako ilustrator – tutaj już najbliżej mu do faktycznego artysty.
W tradycyjnych kontekstach, grafik jest synonimem rzemieślnika, który komponuje materiał wizualny w rzeczywistości cyfrowej. Tworzy inspiracje i zabiera się za przeniesienie tych wzorów z głowy, papieru do komputera. Jednak we współczesnym kontekście, grafikiem wydaje się być każdy kto ma podstawowe pojęcie o grafice komputerowej, Stąd dylemat czy designera można nazwać artystą. Wykorzystuje się tu zamiast farby, pędzla, dłuta – komputery i narzędzia graficzne. Nawet praca grafika uległa zmianie. Nie jest już jedynie artystą mającym tworzyć projekty na temat danego parametru – ma on również być w stanie komunikatorem swoistego typu. Jego pracę mają zachęcać do interakcji z klientami,mają dążyć do zrozumienia ich potrzeb i prezentować wszelkie jego pomysły w sposób prawidłowy. Nowoczesny designer powinien mieć również zdolności kierownicze, aby prowadzić zespoły projektowe i nie martwić się o nadzorowania całego projektu, od konceptualizacji do drukowania aż w końcu powstanie produkt końcowy.
Grafik musi mieć więc nie tylko wyobraźnię i kreatywność, ale także powinny mieć solidne podstawy w dyscyplinie sztuk wizualnych i być dobrze zorientowanym w systemach kompozycji kolorów, gdyż nawet doskonale zaprojektowana reklama z zawartością sprzecznych kolorów zostanie odrzucona przez klienta. Artysta powinien mieć doświadczenie w systemach oprogramowania, takich jak Adobe Photoshop lub Corel Draw w celu tworzenia wysokiej jakości projektów. Nowocześni graficy muszą być wszechstronnie utalentowani – co powoduje, że coraz bardziej skłaniamy się do tego, by móc nazywać ich artystami.
Chociaż designerów tradycyjnie nazywa się artystami komercyjnymi wraz z kwestią zmieniających się trendami w mediach, graficy pracują również w mniej kreatywny sposób. Nie da się jednak ukryć, że graficy tworzą sztukę poprzez organizowanie obrazów i tekstu w celu komunikowania się, przekazywania wiadomości w mediach drukowanych i elektronicznych, takich jak czasopisma, gazety, książki i strony internetowe, jak również tworząc dzieła dla marki korporacyjnej, dla wystaw i celów reklamowych. Większość grafików specjalizuje się w wielu dziedzinach, w tym pracują dla telewizji, filmu i przede wszystkim dla grafiki komputerowej, projektowania wystaw, marki korporacyjnej, książek i czasopism, reklamy i projektowania ilustracji.
Grafika ta jest ważna w twórczym świecie – dlatego designer musi być człowiekiem o bujnej wyobraźni, nie może też wystrzegać się ciężkiej pracy, a takich artystycznych i kreatywnych designerów trzeba nam w dzisiejszym świecie. Jednak designer rzadko może pozwolić sobie na swobodę, przez co jako artysta ma też związane ręce. Musi rozmawiać z klientami, aby lepiej zrozumieć ich wizualne potrzeby komunikacyjne i na tej podstawie opracować szorstkie wzory lub szkice do zatwierdzenia. Gdy klient zatwierdzi pomysł, projektant przygotowuje układy szkiców za pomocą nowoczesnych technik, takich jak fotografia, ilustracja i inne. Układy, po zatwierdzeniu przez klienta, są drukowane, a następnie wykorzystywane do celów reklamowych. Chociaż grafik ma tylko przygotować projekty dla swoich klientów, jest również niezbędne to dla niego jako artysty, by móc się wykazać. Ale czy może?