W USA jest około 130 000 copywriterów. W Polsce – około 30 000. Gdyby wziąć matematyczną zasadę proporcji, można by przyjąć, że na świecie jest ok. 3 milionów copywriterów. Prawdopodobnie jest ich dużo mniej.
Według portalu statista.com na świecie jest prawie 2 miliardy stron internetowych. Każda z nich potrzebuje treści. Oznacza to, że copywriterzy mają całkiem spory tort do podziału. Nic więc dziwnego, że w ostatnim czasie wiele osób pyta, jak zostać copywriterem
Z tego artykułu dowiesz się:
- na czym polega praca copywritera,
- jakie teksty pisze copywriter,
- gdzie pracuje copywriter,
- jak zacząć pracę jako copywriter, żeby pokochać ten zawód, i nie spalić się na starcie.
Copywriter a content writer – jaka jest różnica?
Często mylnie wrzuca się te dwie profesje do jednego worka, choć copywriter i content writer zajmują się zgoła czym innym.
Copywriter pisze copy – teksty, które mają doprowadzić do konwersji. Według najprostszej definicji konwersja to zmiana stanu rzeczy. Praca copywritera polega właśnie na doprowadzeniu do tej zmiany i sprawieniu, żeby użytkownik:
- zostawił do siebie namiary w celu nawiązania kontaktu,
- wyraził zgodę na ten kontakt,
- zostawił maila,
- wysłał zapytanie ofertowe,
- dokończył wypełnienie formularza,
- wszedł na stronę przedsiębiorstwa,
- dokonał zakupu produktu.
Content writer ma natomiast za zadanie zmienić stan wiedzy użytkownika. Robi to m. in. poprzez tworzenie:
- artykułów blogowych,
- poradników,
- e-booków,
- scenariuszy do kursów,
- scenariuszy do wideo edukacyjnych (np. na Youtube),
- white paperów.
Nie oznacza to, że content writer nie może tworzyć treści, które sprzedają. Najlepsze artykuły blogowe też konwertują, wysyłając użytkownika do sklepu czy na landing page. Nie znaczy to także, że copywriter nie może tworzyć dłuższych, edukacyjnych treści.
Jakie teksty pisze copywriter?
Teksty, jakie pisze copywriter, to:
- Opisy produktów – teksty przy produktach w sklepach internetowych powinny zachęcać do zakupu,
- Opisy kategorii – strona z kategoriami produktów, której celem jest przekierowanie użytkownika na stronę produktu,
- Treści na strony docelowe – zadaniem landing page’a jest konwersja,
- Artykuły blogowe – ich zadaniem jest niesienie wartości merytorycznej i budowa autorytetu w przeglądarce i w branży,
- Oferty handlowe – jedynym celem oferty jest sprzedaż,
- Maile – maile mogą mieć charakter informacyjny, angażujący lub sprzedażowy,
- Posty na social media – ich celem jest najczęściej wywołanie zaangażowania i budowa świadomości marki,
- Copy reklamowe – hasła reklamowe, slogany, scenariusze do spotów,
- Microcopy – to komunikaty na “kierunkowskazy” strony www, które mają ułatwiać nawigację.
Rodzaje copywriterów
Dawniej copywriter był jeden. Z perspektywy czasu możemy go nazwać klasycznym copywriterem.
Klasyczny copywriter pisał teksty użytkowe, reklamowe, głównie slogany, krótkie ogłoszenia lub scenariusze do reklam w TV i radio.
Wraz z pojawieniem się Internetu i wzrostem jego popularności, z klasycznego copywritingu wyodrębniło się kilka rodzajów copywriterów. Możemy je rozróżnić na podstawie miejsca czy medium, do którego piszą, rodzaju tekstu czy efektu, jaki tekst ma osiągnąć.
Copywriter online
Generalnie copywriter online pisze to, co copywriter klasyczny, tylko że na strony internetowe.
Granica pomiędzy copywritingiem online a copywritingiem tradycyjnym coraz bardziej się zaciera. Dzisiaj hasła tworzone do kampanii reklamowych online trafiają także na billboardy, siatkę na budynkach, telewizory na stacjach czy murale.
Copywriter reklamowy
To specjalizacja wewnątrz copywritingu online i klasycznego.
Copy reklamowe trafia na kreacje reklamowe do kampanii online, ale także zewnętrznych kampanii reklamowych.
W kompetencji copywritera reklamowego może się mieścić także tworzenie haseł reklamowych, scenariuszy do reklam wideo, spotów reklamowych w TV i radio.
Direct response copywriter
Przedstawiciele tego rodzaju copywritingu zarabiają najwięcej, ponieważ zarabiają najwięcej dla swoich klientów. Copywriterzy direct response odpowiadają za ostatni touch point w kampaniach sprzedażowych.
Zwrot “direct response” wziął się od charakteru pracy – odpowiedź na treść tworzoną przez direct response copywriterów jest szybka, bezpośrednia, następuje najczęściej do kilku dni od otrzymania komunikatu (np. maila czy wejścia na landing page).
Direct response copywriterzy to mistrzowie perswazji.
Techniczny copywriter
Zadaniem technicznego copywritera jest tworzenie wysoce specjalistycznych tekstów na użytek wewnętrzny firm, jak instrukcje obsługi produktów, procedury, opisy technologii i procesów, materiały onboardingowe. Specjalizacja copywritera technicznego jest z reguły bardzo wąska.
SEO copywriter
SEO copywriting polega na tworzeniu tekstów na strony WWW, które z założenia mają wspierać działania pozycjonerskie. Copywriterowi SEO nieobca będzie wiedza z dziedziny pozycjonowania, jak np. zrozumienie działania wyszukiwarki, słów kluczowych, pozyskiwania linków zwrotnych i pomoc przy tworzeniu i realizacji strategii SEO. SEO copywriter ogarnie też pisanie tekstów pod artykuły sponsorowane.
Social media copywriter
Jak sama nazwa wskazuje, social media copywriter specjalizuje się w tworzeniu tekstów na media społecznościowe.
Dobry copywriter do social media będzie posiadał znajomość ekosystemów reklamowych poszczególnych platform.
E-mail copywriter
Specjalnością e-mail copywritera są maile, zarówno edukacyjne, informacyjne, newsowe, jak i sprzedażowe. E-mail copywriter wie, jak sprawić, by odbiorca maila przeczytał go w całości i wykonał pożądaną akcję.
W dzisiejszym digital marketingu e-mail copywriter najczęściej obsługuje także programy do wysyłki mailingu.
Creative copywriter
Wśród treści w repertuarze kreatywnego copywritera znajdziesz nazwy, slogany, hasła reklamowe, scenariusze spotów reklam, wszystko, co wymaga pomysłowości i innowacyjności.
Copywriter kreatywny może też łączyć w sobie profesje copywritera reklamowego i grafika. Pisze teksty reklamowe i od razu przygotowuje kreację pod reklamy Google Ads czy Facebook Ads. Najczęściej bierze udział w całym procesie kreacji reklamy, a nawet tworzenia strategii marketingowej.
Gdzie pracuje copywriter?
Copywriter może trudnić się zarabianiem pieniędzy na trzy sposoby:
- na etacie w dowolnej firmie, która inwestuje w content marketing,
- na etacie lub na zleceniu z agencją,
- na swoim.
Nic nie stoi na przeszkodzie, by łączyć te trzy sposoby, i np. po pracy na etacie w firmie zajmować się tworzeniem treści we własnej działalności gospodarczej.
Na etacie w firmie
Duże firmy oraz agencje SEO już dawno rozpoznały potencjał content marketingu i inwestują w to dobre pieniądze. Poprzez firmowego bloga możesz zbierać potencjalnych klientów z organicznych wyników wyszukiwania przez długi czas przy właściwie jednorazowym nakładzie.
Część firm opiera swój content marketing na freelancerach. Część zaś zatrudnia copywriterów do pisania artykułów blogowych, tekstów reklamowych czy postów w mediach społecznościowych na stałe.
W agencji reklamowej, marketingowej lub SEO
Agencja reklamowa, SEO lub marketingowa zatrudnia copywriterów na podobnej zasadzie, co każda inna firma, z tą jednak różnicą, że copywriter pracujący w agencji skupia się na pisaniu tekstów dla klientów zewnętrznych, a rzadziej pisze na potrzeby samej agencji.
Własna działalność gospodarcza
Większość copywriterów, którzy odpracowali swoje na etacie czy w agencji, usamodzielnia się i idzie “na swoje”. Sami szukają sobie klientów, dbają o własny marketing, pracują jako freelancerzy zarówno dla firm, jak i dla agencji.
Copywriter – jak zacząć pracę w copywritingu?
Początki w copywritingu bywają trudne. Większość osób chce zacząć pracę jako copywriter freelancer, od razu szukając płatnych zleceń, co rzadko kiedy dobrze się kończy. Najczęściej robią niskopłatne zlecenia i albo nigdy nie zastanawiają się, czy można inaczej, albo rzucają pracę copywritera, nie widząc w niej dla siebie przyszłości.
Jak to zrobić, żeby dobrze wejść w zawód copywritera?
Sprawdź swoje predyspozycje
Przede wszystkim zadaj sobie pytanie – czy chcesz być copywriterem?
I dlaczego chcesz być copywriterem?
Jeśli chcesz zostać copywriterem, żeby robić cokolwiek i zarabiać pieniądze, to jest to najlepsza droga, żeby znienawidzić tę robotę i nie odnieść sukcesu.
Zrób sobie krótki test. Odpowiedz na te pytania:
- Czy lubię pisać?
- Czy mam problemy z samodyscypliną? Czy potrafię utrzymać koncentrację?
- Czy umiem tłumaczyć trudne rzeczy prostym językiem?
- Czy potrafię stworzyć tekst? Napisać coś z niczego?
- Czy umiem opowiadać tak, że ludzie mnie słuchają?
- Czy potrafię wyszukać sprawdzone informacje?
- Czy umiem wczuć się w drugą osobę?
- Czy jestem w stanie spędzić osiem godzin przed komputerem?
- Czy lubię się uczyć nowych rzeczy?
Jeżeli choć na kilka powyższych pytań udzielasz odpowiedzi “TAK”, to masz zadatki na dobrego copywritera.
Nie zaczynaj od kursu!
Wiele osób może chcieć przekonać Cię, że jedyne, czego potrzebujesz, by odnieść sukces w copywritingu, to ich kurs.
Nic dziwnego, zarabiają na tym pieniądze.
Ale to pułapka!
Kiedy nie masz podstaw, po kursie będziesz jedynie biedniejszym i nieco lepiej wykształconym copywriterem. Jak to się mówi: “Jak nie masz prawa jazdy, to nie wsiadasz do Ferrari”.
Są dwa ważne powody, dla których nie warto zaczynać pracy w copywritingu od kursu:
- nie masz na to hajsu – początkujący copywriter wcale nie zarabia dużo,
- brakuje Ci podstaw – możesz nie zrozumieć części kursu.
Sporo osób wychodzi z założenia, że skoro mają zrobiony kurs, to poradzą sobie lepiej. Potem wchodzą na rynek pracy i odbijają się od ściany, bo jeśli za zrobionym kursem nie idą umiejętności, to taka osoba jest warta tyle samo, co osoba bez kursu.
Kurs kup wtedy, gdy będziesz zarabiać solidne, stabilne pieniądze z copywritingu i przyda Ci się uzupełnienie oraz uporządkowanie wiedzy.
Praca poza zawodem, copywriting po pracy
Chodzi tu o podjęcie pracy, która nie będzie związana z tworzeniem treści. Nie ma znaczenia fizyczna czy umysłowa.
Może się wydawać, że po ośmiu czy dziesięciu godzinach pracy fizycznej człowiek nie ma siły na tworzenie treści. Praktyka pokazuje jednak co innego.
Mówi się, że jak ktoś pracuje umysłowo, powinien odpoczywać fizycznie, i odwrotnie – jak pracuje fizycznie, powinien odpoczywać umysłowo.
Idealnie, gdyby udało Ci się znaleźć niezbyt angażującą pracę, np. stróża, pracownika biurowego, recepcjonisty w niezbyt uczęszczanej placówce. Wtedy w momentach przestoju w pracy możesz się uczyć copywritingu.
Praca w zawodzie, copywriting po pracy
W pracy zdobędziesz doświadczenie, które następnie wykorzystasz w pracy copywritera freelancera. Przeszkolą Cię, wprowadzą, pokażą procesy, nauczą obsługiwać narzędzia itd. Jak będziesz mieć szczęście, to pozwolą Ci wpisać teksty stworzone w pracy do portfolio.
Dwa poważne minusy.
Po pierwsze, po ośmiu godzinach pracy z tekstem nie będziesz mieć ochoty na własne pisanie.
Po drugie, w pracy często dostaniesz do podpisania zakaz konkurencji, więc możesz nie mieć możliwości zdobywania zleceń w koronnej dyscyplinie.
Freelancing
Lekarze po medycynie mają rezydenturę.
Prawnicy mają aplikację.
Ten okres przejściowy to nie przypadek. W końcu jedni i drudzy będą decydować o czyichś losach.
Freelance w copywritingu można przyrównać do własnej praktyki lekarskiej bez rezydentury.
A w niektórych przypadkach nawet bez studiów.
Możemy zaryzykować stwierdzenie, że 9 na 10 copywriterów, którzy zaczynają jako wolny strzelec, rzuca pracę przed upływem roku.
Ale mając doświadczenie i dość bogate portfolio to na freelansie kosi się najlepszą kasę. Brak pośredników, brak wytycznych, narzuconych zadań. Samodzielnie dobierasz sobie klientów.
Oczywiście wiąże się to z koniecznością prowadzenia firmy, ale taka jest cena wolności.
Ile zarabia copywriter?
Zarobki copywritera w Polsce mieszczą się w przedziale od kilkuset złotych do nawet ponad 20 000 zł miesięcznie. Wiele zależy od tego:
- ile pracuje,
- jakie ma doświadczenie,
- jak bogate ma portfolio,
- jaki rodzaj treści tworzy,
- jak dobrze potrafi sam siebie sprzedać.
Tak wyglądają oferty pracy na Rocketjobs.
A tak na Pracuj.pl.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o to, czym zajmuje się copywriter
Co musi umieć copywriter?
Współczesny copywriter ma w sobie więcej ze sprzedawcy niż z pisarza. Musi umieć przedstawić swój punkt widzenia, przekonać do swoich racji, rozpoznać potrzeby klienta i zaprezentować produkt tak, by klient chciał go kupić. Przydaje się także znajomość języków obcych, znajomość zasad ortografii, gramatyki, interpunkcji, specjalistyczna wiedza z różnych branż, w tym z zakresu marketingu, umiejętność pisania prostym językiem.
Co ciekawe, mityczne tzw. lekkie pióro czy wykształcenie wyższe nie są wymagane.
Jak pisać treści na strony internetowe?
Podczas pisania opisów produktów i kategorii dla sklepów internetowych, microcopy czy innych treści na stronę, trzeba pamiętać o tym, by komunikat był zrozumiały dla użytkownika. Dopiero w dalszej kolejności można zwracać uwagę na rozmieszczenie fraz kluczowych. Wpisy blogowe na stronach internetowych powinny zaś nieść wysoką wartość merytoryczną i budować autorytet.
Idealnie, gdyby copywriter jednocześnie generował treść użyteczną dla użytkownika, przyjazną robotom Google i z potencjałem na wysoką konwersję.
Jak zostać copywriterem bez doświadczenia?
Masz dwie drogi:
- zostać freelancerem i bić się o niskopłatne zlecenia,
- złapać jakąkolwiek robotę, a po pracy uczyć się copywritingu, budować portfolio i z czasem przejść na naprawdę dobre zlecenia.