Reklama bardzo się zmieniła w ciągu ostatnich kilku dekad w związku z przejściem z tradycyjnego druku na Internet, który wprowadził nowe technologie, aby skuteczniej i dokładniej dostarczać reklamy klientom.
Chociaż agencje reklamowe zawsze były kluczowym elementem kampanii reklamowych, ich roli zagrażało pojawienie się i rosnąca popularność technologii reklamowej, znanej również jako AdTech. Jednak wykorzystując potencjał AdTech i olbrzymie ilości danych, agencje mogą utrzymać swoją pozycję i pozostać niezastąpionym partnerem dla każdej marki – już jako agencja interaktywna.
W tym poście przyjrzymy się historii agencji reklamowej, jak zmieniła się jej rola od czasu wprowadzenia internetu, wyzwaniom, przed którymi stanęła i jak agencje sobie z nimi poradziły.
Co to jest agencja reklamowa?
Agencja reklamowa, często nazywana agencją kreatywną, to firma świadcząca usługi związane z tworzeniem, planowaniem i zarządzaniem kampaniami reklamowymi, ale może też zajmować się innymi formami promocji i marketingu dla swoich klientów. Agencje reklamowe są z reguły niezależnymi, zewnętrznymi firmami pracującymi dla swoich klientów, którymi mogą być:
-
firmy,
-
międzynarodowe korporacje,
-
organizacje non-profit,
-
inne agencje.
Tradycyjnie marki wynajmowały agencje reklamowe do produkcji reklam telewizyjnych i prowadzenia kampanii drukowanych w magazynach, gazetach i na billboardach. Obecnie wiele agencji tworzy i prowadzi kampanie internetowe oraz zarządza nimi, korzystając z szeregu technologii reklamowych i marketingowych. Tego typu agencje są również nazywane agencjami interaktywnymi, medialnymi lub cyfrowymi.
Historia agencji reklamowych
Pierwotnie, zanim powstały agencje reklamowe działające w dobrej wierze, reklamy były dostarczane do różnych mediów za pośrednictwem przedstawicieli, którzy na początku reklamy sprzedawali i odsprzedawali przestrzeń reklamową.
Pierwsze agencje powstały już w 1786 roku, kiedy William Taylor otworzył swoje biuro w Londynie, dziś uznawanym za pierwszą agencję reklamową w historii. Jednak chociaż brytyjski biznesman uważany jest za prekursora agencji reklamowych w Europie, to Volney B. Palmer przeniósł ten pomysł za ocean.
Właściwa reklama, w tym tekst, układ i grafika, została przygotowana przez klienta, co w zasadzie uczyniło Palmera pośrednikiem zajmującym się przestrzenią reklamową, mającym niewielki wpływ na stronę kreatywną.
Niektórzy agenci na prośbę swoich klientów tworzyli katalogi z cenami reklamowymi gazet w Nowej Anglii. Wiele agencji osiągnęło zysk, kupując miejsce na gazety i odsprzedając je. Wiele innych agencji reklamowych wkrótce zaczęło stosować ten sam model biznesowy, aż do XIX wieku, kiedy to N.W. Ayer & Son została założona w Nowym Jorku. Agencja, zamiast po prostu sprzedawać powierzchnie, zapewniała pełen zakres usług, w tym planowanie, tworzenie i realizację kompletnych kampanii dla swoich klientów.
Takie były początki agencji reklamowych, dalekie od tego, co dzisiaj znamy – ale jest to cenna lekcja branży.