Oświetlenie biura — jakie są normy i wymagania?

Ludzie korzystający z pomieszczeń biurowych z reguły przebywają w nich większość dnia. Z tego powodu oświetlenia w miejscu pracy nie powinno się zostawiać przypadkowi. Przepisy zobowiązują pracodawców do dbałości o ten aspekt funkcjonowania biura. Jak wyglądają aktualne wymagania?

Oświetlenie miejsc pracy — normy prawne

Dlaczego kwestię oświetlenia biura regulują normy prawne? Zastosowane oświetlenie ma realny wpływ na koncentrację, a tym samym produktywność pracowników, o czym mówimy więcej w końcowej części tego artykułu.

Należy wspomnieć w tym miejscu, że wyróżnia się kilka typów oświetlenia biurowego, a wśród nich:

  • ogólne — równomierne oświetlenie na danym obszarze, z pominięciem pomiarów dla wydzielonych sfer, takich jak budka akustyczna,
  • miejscowe — oświetlenie przedmiotu pracy wzrokowej, na przykład biurka,
  • złożone — składają się na nie dwa powyższe rodzaje oświetlenia.

Powyższe informacje mogą okazać się przydatne przy interpretacji obowiązujących przepisów. Te z kolei znajdują się w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w Polskich Normach, które wymieniamy poniżej.

Normy natężenia oświetlenia na stanowisku pracy

Na jakie normy należy zwrócić uwagę, planując oświetlenie do biura? Istnieją dwie Polskie Normy wypowiadające się w tej kwestii:

  • PN-EN 12665:2008 Światło i oświetlenie — Podstawowe terminy oraz kryteria określania wymagań dotyczących oświetlenia,
  • PN-EN 12464-1:2011 Światło i oświetlenie — Oświetlenie miejsc pracy.

Zapoznanie się z tymi dokumentami pozwoli przyswoić podstawową terminologię oraz wszelkie wymagania prawne, które nie zostały zawarte we wspomnianym Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej.

Prawidłowe oświetlenie stanowiska pracy

Stworzenie odpowiednich warunków oświetleniowych w miejscu pracy wymaga uwzględnienia kilku parametrów światła, takich jak rozkład luminacji, kierunkowość oddawanie barw oraz olśnienie. Najważniejszym z nich jest jednak niezmiennie natężenie oświetlenia, które w głównej mierze odpowiada za komfort pracowników. Wymagania prawne prezentują się następująco:

  • 200 lx — natężenie dla archiwów i magazynów,
  • 300 lx — natężenie dla recepcji oraz miejsc segregowania dokumentów,
  • 500 lx — natężenia dla miejsc do pracy ciągłej, gdzie pracownicy piszą, przetwarzają dane oraz odbywają spotkania, a także dla sal konferencyjnych i stanowisk komputerowych.

Osoby zatrudnione w twojej firmie z pewnością będą wdzięczne za przestrzeganie norm dotyczących standardów oświetlenia!

Wpływ oświetlenia na koncentrację

Korzyści z przestrzegania przepisów odnoszą jednak wszyscy — także pracodawca. Odpowiednie oświetlenie wpływa pozytywnie na koncentrację, a tym samym również na produktywność. Dowodzą tego liczne badanie, takie jak te zaprezentowane na stronie internetowej UNC Kenan-Flagler Business School*. Gorąco zachęcamy do lektury!

  • https://onlinemba.unc.edu/news/how-lighting-affects-productivity/

Kiedy wybrać bransoletkę męską skórzaną?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *