Wózek widłowy to typ „napędzanego wózka przemysłowego” objęty standardami BHP. Podobnie jak inne zasilane wózki przemysłowe, jego celem jest przenoszenie, pchanie, ciągnięcie i podnoszenie ładunku, a następnie układanie go w stos lub umieszczenie na regale magazynowym (poziom). Wózki widłowe są dostępne w wielu rozmiarach i pojemnościach. Mogą być zasilane bateriami, propanem, benzyną lub olejem napędowym.
Prowadzenie wózka widłowego różni się od prowadzenia samochodu. W samochodzie osobowym lub ciężarowym przednie koła sterują pojazdem. Tylny koniec wózka kołysze się wokół przednich kół, które podtrzymują większość ładunku. Operator musi sprawdzić, czy jest miejsce na kołysanie się tyłu podczas wykonywania skrętów. Przestrzeń tę można zachować w miejscu pracy, tworząc na stałe korytarze z pomalowanymi liniami lub ustawiając regały magazynowe w sposób, który tworzy oczywiste przejścia dla podróżujących, pomocne są także odbojnice. Jednak te oznaczone przejścia będą skuteczne tylko wtedy, gdy będziesz trzymać je w czystości lub przechowywać materiały, które mogą stopniowo wkraczać w miarę potrzeb.
Wózek widłowy nie reaguje tak szybko jak samochód na skręcanie kierownicy.
Tylny układ kierowniczy utrudnia szybkie zatrzymanie lub skręcenie wózka widłowego i nadal pozwala zachować kontrolę. W takim przypadku ważne jest, aby nie jeździć wózkiem widłowym szybko i spokojnie pokonywać zakręty. Jazda z ładunkiem w dół może spowodować utratę ładunku i kontrolę nad wózkiem widłowym. Jeśli prowadzisz wózek widłowy po pochyłości, musisz trzymać ładunek po stronie pod górę. W przeciwnym razie możesz nie mieć ciężaru na kołach, które skręcają i mogą stracić kontrolę. Ładunek może również spaść lub spowodować przewrócenie wózka widłowego. Często duży ładunek na wózku widłowym zasłania kierowcy widok w jednym kierunku. W przypadku większości wózków widłowych może być konieczne pokonywanie długich dystansów z ładunkiem skierowanym do tyłu do tyłu.
Pasy dla operatora utrzymają Cię w fotelu, jeśli uderzysz w jakiś przedmiot lub jeśli wózek się przewróci. Bezpieczna praktyka zapinania pasów bezpieczeństwa w napędzanym wózku widłowym jest zgodna z zaleceniami producenta. Jeśli Twój wózek zacznie się przewracać, najbezpieczniej jest pozostać na siedzeniu, mocno się trzymać i pochylać w kierunku upadku, zamiast próbować skakać. Wiele wypadków śmiertelnych miało miejsce, gdy operator próbował skoczyć. Gdy wózek zacznie się przechylać, będzie się poruszał powoli, oszukując operatora do przekonania, że jest czas na skok. Gdy środek ciężkości znajdzie się poza linią kół, wózek widłowy gwałtownie opadnie. Osłona górna wózka widłowego szybko unieruchomi lub zmiażdży skaczącego operatora.
Wózek widłowy jest z przeciwwagą i działa na zasadzie kołysania. Obciążenie belki (wideł) podpartej przez punkt podparcia (przednie koła) jest równoważone ciężarem na drugim końcu belki (korpus wózka widłowego i wbudowana w niego przeciwwaga). Wózki widłowe są projektowane i produkowane celowo jako niezrównoważone. Aby zasada ta działała, obciążenie wideł musi być wyważone przez ciężar wózka podnośnikowego.
Artykuł powstał przy współpracy z Industrial