Zastosowanie Chatbotów w branży eCommerce

Branża eCommerce rozwija się z niewiarygodną prędkością. Jeszcze kilka lat temu sprzedaż przez internet wydawała się czymś niemożliwym, a w dniu dzisiejszym większość zakupów jest wykonywana za pośrednictwem sklepów internetowych i serwisów ogłoszeniowych.

ECommerce, to nie tylko sprzedaż produktów, ale także usług, od małych firm do dużych sieci. Szybki rozwój i duży wybór podnosi także standardy i wymagania klientów związane nie tylko z jakością produktów czy usług, ale również obsługi online.

Czym jest chatbot?

Chatbot, to oprogramowanie, którego zadaniem jest stymulowanie mowy ludzkiej dla wygodnej komunikacji z użytkownikiem. Prawdopodobnie każdy już słyszał o takich asystentach personalnych jak Alexa, Siri czy Google Assistant. Są to jednak przykłady najbardziej zaawansowanych chatbotów istniejących na obecnym rynku.

Chatboty można podzielić na kilka rodzajów: głosowe, tekstowe lub graficzne. Pierwszy chatbot tekstowy pojawił się na świecie w odległym 1966 roku i od tego czasu dana technologia ciągle się rozwija.

Coraz więcej firm z branży eCommerce decyduje się na wprowadzenie nowej technologii do swojego systemu w postaci tego czy innego chatbota. W zależności od zapotrzebowania i możliwości finansowych można wybierać spośród gotowych rozwiązań lub tworzyć chatbota “od zera” specjalnie dla swojego serwisu.

W sieci można znaleźć gotowe chatboty, które wymagają jedynie wprowadzenia wytycznych i scenariuszy na podstawie, których będą działać.

Automatyczna obsługa klienta

Najbardziej rozpowszechnionym zastosowaniem chatbotów w branży eCommerce jest usprawnienie obsługi klienta. Chatbot z właściwymi ustawieniami może znacznie usprawnić obsługę Twoich klientów działając jako interaktywna zakładka FAQ (najczęściej zadawane pytania). Za pomocą takiego chatbota można rozwiązać większość najczęściej powtarzanych problemów u Twoich klientów, co znacznie zmniejsza zapotrzebowanie na pracowników działu obsługi klienta. Dodatkowo, chatbot pracuje dwadzieścia cztery godziny na dobę siedem dni w tygodniu, dlatego nawet w święta i w środku nocy klienci otrzymają fachową pomoc.

Chatbot jako narzędzie marketingu i re marketingu

Konfiguracja chatbota i sposób jego działania jest w pełni uzależniony od Twojego zapotrzebowania. Oprócz obsługi klienta, chatbot może również działać jako narzędzie do sprzedaży i zainteresowania klientów. Chatboty w eCommerce zmniejszają kilkukrotnie ilość porzuconych koszyków, a także służą do zachęcania złożenia zamówienia po raz pierwszy bądź ponownego zakupu.

Składanie zleceń i rezerwacje terminów za pośrednictwem chat bota

Jednym z ciekawych rozwiązań, które można spotkać na naszym rynku jest chatbot znanej marki kosmetyków Sephora. Chatbot zadaje Ci kilka pytań, na podstawie których układa idealny dla Ciebie zestaw produktów, a po dokonaniu wyboru, użytkownik zostaje przekierowany do aplikacji, gdzie w kilka sekund może sfinalizować swoje zamówienie.

Innym interesującym rozwiązaniem, jest chatbot sieci odzieżowej H&M, który na podstawie kilku pytań tworzy profil klienta. Dzięki takiemu profilowi będzie miał pewność, że wszystkie sugestie i reklamy zostaną dopasowane indywidualnie do Ciebie i Twojego gustu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *