Analiza rynku a due diligence – nowoczesne połączenie

Wiele firm korzysta z tzw. due diligence, by podejmować lepsze decyzje biznesowe. Jednak co to takiego dokładnie due diligence? Czy firmy przeprowadzają go samodzielnie, czy może zlecają go innym podmiotom? Jakie korzyści niesie due diligence i jak zmienia się jego rola w XXI wieku?

Due diligence to popularny termin, który często przewija się w tematyce biznesowej. Wiele osób, które nie miały praktycznego kontaktu z tą praktyką, nie wie o nim wiele więcej niż to, że jest to jakiegoś rodzaju badanie. Sprawdźmy jakiego rodzaju badaniem jest w rzeczywistości oraz dlaczego ma tak duży związek z analizą rynku w ogóle.

Analiza rynku a due diligence

Due diligence to ogół działań o charakterze badawczym/poznawczym, które dana firma lub organizacja powinna podjąć przed podjęciem się danego przedsięwzięcia (może nim być np. przejęcie innej firmy, podpisanie umowy, inwestycja, bądź jakakolwiek inna biznesowa transakcja). Kluczowe jest tutaj słowo “due” – oznacza ono mniej więcej tyle, że ilość i intensywność tych działań poznawczych jest wprost proporcjonalna do ryzyka, z jakim wiąże się dane przedsięwzięcie.

Analiza rynku, która służy do poznania rynkowej rzeczywistości w danym kontekście, naturalnie mocno wiąże się z due diligence. Do tego stopnia, że często analiza rynku jest składnikiem due diligence, bądź odwrotnie.

Jak robią due diligence profesjonalne firmy badawcze?

W zależności od charakteru danego działania poznawczego, konieczne jest zebranie danych (wtórnych i pierwotnych). Cechą unikatowe due diligence jest fakt, że często bardzo potrzebne okazują się dane jakościowe – np. bardzo konkretne informacje / odpowiedzi na dane pytania / interpretacje umów i konkretnych przepisów. W skrócie – trzeba wiedzieć kogo zapytać, by zdobyć pożądane informacje.

Skąd bierze się dane do due diligence?

Mogą to być treści umów, dane liczbowe i nieliczbowe dostępne powszechnie, a także wywiady i zeznanie konkretnych osób, których wiedza i doświadczenie może być pomocna w zrozumienia ryzyka danej transakcji.

Co cechują wysokiej klasy dostawców due diligence?

Zdolność do dotarcia do często nieoczywistych źródeł informacji oraz, tak jak w przypadku każdej analiza rynku, ich interpretacja i wyciągnięcie z nich poprawnych wniosków.

Analiza rynku na wyłączność

W przypadku due diligence ogromną rolę odgrywa dyskretność. Najlepsze firmy zajmujące się analizą rynku przygotowują wszystkie swoje opracowania na wyłączność. Oznacza to, że inne firmy i organizacje nie będą mogły dostać lub nabyć opracowania stworzonego na potrzeby innej firmy. Korzystając z usług badaczy rynku, warto upewnić się, że oferują opracowania właśnie w takim modelu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *