Obowiązki szefa kuchni: jak najlepiej zadbać o czystość wyposażenia hotelowej restauracji?

michael-cimarusti-providence-restaurant-03

Badania przeprowadzone w kilku europejskich krajach:Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, Polsce i Belgii wykazały, że co najmniej 85% uczestników ankiety przynajmniej raz w życiu zrezygnowało z konsumpcji w restauracji z powodu niedostatków , ich zdaniem, czystości. To wysoki procent, a jeżeli przełożymy to na cały biznes gastronomiczny , wyobraźmy sobie ile pieniędzy stracili właściciele tych punktów.

Każdy, kto prowadzi gastronomię, w umowach o pracę powinien zawrzeć klauzulę ” nigdy nie będziemy mieć okazji, by zrobić drugi raz pierwsze wrażenie”. To oczywiście żart, ale bezprzecznie faktem jest, że gdy jakakolwiek restauracja, a szczególnie hotelowa, zaczyna mieć problemy finansowe, pierwsze co robi w celu obniżenia kosztów – obniża jakość produktów i tnie koszty sprzątania.

Odpowiednia dbałość o czystość całej powierzchni hotelu a tym samym restauracji i jej wyposażenia to jeden z podstawowych warunków powodzenia, a co za tym idzie dochodów hotelu i hotelowej restauracji. Za funkcjonowanie hotelowej restauracji wraz z jej zapleczem gastronomicznym odpowiedzialny jest szef kuchni. Do obowiązków szefa kuchni należy ustanowienie zasad czyszczenia i sprzątania wszystkich powierzchni, logistyka sprzątania, powierzenie określonych obowiązków wybranym członkom personelu, ustanowienie gospodarki odpadami, zadbanie o przeszkolenie pracowników, dobór odpowiednich środków czystości. Pewien powtarzalny schemat narzuca już obowiązkowy dla restauracji i obiektów gastronomicznych system europejski HACCP.

Restauracja wymaga nienagannej logistyki, to ona kieruje wszystkimi zadaniami. Szef kuchni powinien ustanowić mapę przyporządkowującą każdemu pracownikowi sali restauracyjnej bądź zaplecza gastronomicznego określoną powierzchnię z ulokowanym na niej zwyczajowo sprzętem. Gdy pracownik dokładnie zna już swoje obowiązki, do szefa kuchni będzie należało ich wyegzekwowanie. Warto na tym etapie zadbać o przeszkolenie każdego pracownika indywidualnie, takie przeszkolenie dostarcza jednocześnie informacji o zakresie wykonywanych czynności, ich kolejności i częstotliwości. Inaczej wygląda sprzątanie codzienne, inaczej tygodniowe, miesięczne, a jeszcze inne zadania wykonuje się raz do roku.

Konieczne jest również aby pracownicy zostali przeszkoleni w obsłudze często skomplikowanego sprzętu gastronomicznego (zobacz jak wygląda przykładowy sprzęt gastronomiczny z firmy https://gastrok.pl/, którym możesz wyposażyć swoją restaurację). Ich obsługa polega przecież nie tylko na przygotowaniu odpowiednich dań, ale również na bieżącym czyszczeniu każdego z urządzeń. Warto też przestrzegać zalecenia stosowania określonych preparatów czyszczących. Na pewno powinny to być specjalistyczne środki czyszczące dedykowane gastronomii i to w obrębie sali restauracyjnej jak i całego zaplecza gastronomicznego.

Profesjonalne środki czyszczące, posiadają wysoką koncentrację środków aktywnych i dzięki temu ich wyższy koszt staje się czynnikiem pozornym. Warto zadbać o preparaty, które ułatwią codzienną higienę hotelowej restauracji, tym bardziej, że każda inspekcja sanitarna zwraca uwagę na prawidłowe zaopatrzenie restauracji w środki chemiczne.

1 komentarz

  1. Waldek pisze:

    Najlepiej kupić kilka rodzajów środków czystości. Zawsze któryś się sprawdzi. Można “coś niecoś” dowiedzieć się na ten temat tutaj: http://trzoda-chlewna.com.pl/forumN/viewtopic.php?t=1734&p=4559. Kto by pomyślał, że to taka ważna sprawa. Często jest tak, że nie wszyscy przedsiębiorcy interesują się do tym tematem. Ale zapewniam – warto. W razie kontroli można stracić bardzo wiele, a po co… 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *