Dyktando – zasady, różnice, czynniki

Od wielu lat stosuje się dyktowanie w dziedzinie nauki języków. Jednak większość instruktorów i metodologów uważa tę metodę za bezużyteczną i nieaktualną – czy jest taką w rzeczywistości? Tak naprawdę dyktando jest to technika nauczania, która pozwala nauczycielom skupić się na biegłości językowej swoich uczniów. Może być wykorzystywana zarówno jako narzędzie do nauczania określonego wyrażenia lub klauzuli językowej, jak i do listy błędów składniowych.

W tym artykule chcemy wskazać na szeroko rozpowszechnione problemy z dekodowaniem / słuchaniem dotyczące rozpoznawania i segmentacji słów w mowie połączonej z normalną i dużą prędkością wśród uczniów – okazuje się bowiem, że istnieje różnica między tym jak działa dyktando prowadzącym nauczyciela a dyktando nagrane na taśmie podczas procesu dyktowania, a nawet gdy chodzi o dyktando dostępne w wersji online.

Wybór tekstu dyktanda – ma znaczenie!

Tekst powinien być odpowiedni dla poziomu uczniów. Po wybraniu tekstu można ustalić poziom trudności. Istnieje wiele sposobów wpływania na poziom trudności zadania, nawet po ustaleniu poziomu trudności materiału przez proces selekcji. Na poziomie pośrednim dyktanda powinna również pochodzić z materiału, który uczniowie już przeczytali, bardziej rozwinięte akapity. Na obu tych poziomach dyktanda pomagają wzmocnić podstawowe struktury zdań i słownictwo. Na poziomie zaawansowanym celem jest zmuszenie uczniów do nauki tego, co słyszą, a czego nie. Dlatego nauczyciel powinien dyktować nieznane teksty, dzięki czemu uczniowie słuchają podstawowego aspektu dyktanda. Istnieje kilka innych czynników, które wpływają na trudność tekstu.

Czynniki wpływające na trudność tekstu

  • Trudność koncepcyjna samych sekwencji słów
  • Całkowita szybkość prezentacji
  • Długość sekwencji materiału prezentowanych między przerwami
  • Stosunek sygnału do szumu – tj. Ilość szumu dodanego do materiału
  • Ile razy tekst jest przedstawiony
  • Dialekt i wymowa mówiącego

Metoda dyktowania

Dyktando tekstu ortograficznego może realizowane za pomocą kilku technik, z których jedna to dyktando prowadzącego nauczyciela, a druga nagrana na taśmie, trzecia – najbardziej nowoczesna, bo jest to wersja online. Dowolnie wybrana procedura zawsze powinna zmuszać studentów do intensywnego myślenia o tym, co słyszą/widzą, ponieważ w dobrze przygotowanych dyktandach brakujących słów nie można dokładnie podać, chyba że fragment zostanie zrozumiany w prawidłowy sposób – o co właśnie chodzi.

W tym temacie również bardzo ważna jest sama poruszana kategoria błędów. Inne rodzaje błędów, w tym interpunkcja, pisownia, pominięcia słów, błędy w artykułach, wedle uznania nauczyciela mogą być naprawdę identyfikowane. Nade wszystko chodzi właśnie o to, by dziecko potrafiło odpowiednio rozwinąć rozumienie ze słuchu, pamięć i znajomość gramatyki, jak również ortografii – które są niezbędne w jego dalszej edukacji szkolnej, jak również po prostu w dorosłym życiu. Znajomość ortografii jest kluczowa i stąd cały podjęty temat.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *