Efektywne szukanie pracy – czym jest?

Do szukania pracy często podchodzimy dość chaotycznie, aplikując na każdą ofertę, która choć częściowo spełnia nasze oczekiwania. Usystematyzowanie tego procesu może oszczędzić sporo czasu, stresu i energii. Jak do tego podejść? Czym jest efektywne szukanie pracy i na czym się opiera?

Poszukiwanie pracy bywa wyczerpujące i demotywujące. Gdy po drugiej stronie brak odzewu, zaczynamy się zastanawiać, co robimy źle, coraz bardziej wątpiąc w siebie. A z kolei, gdy jednocześnie spływa mnóstwo pozytywnych odpowiedzi na aplikacje, obawiamy się, że dokonamy złego wyboru. Jednocześnie – często jest to praca na pełen etat.

W przypadku gdy bierzesz pod uwagę zmianę pracy, lecz ostateczna decyzja jeszcze nie zapadła, przeglądanie ofert może być sporadycznym zwyczajem. Ale jeśli wypowiedzenie trafiło już do pracodawcy bądź umowa została już rozwiązana, skuteczność naprawdę ma znaczenie.

Jak ułatwić sobie szukanie pracy? Proaktywna postawa, o której tyle się mówi, jest oczywiście ważna, jednak nie sprawi, że w magiczny sposób zaczną spływać do ciebie oferty. Poza starannym dopracowaniem CV, bardzo ważne jest również dokładne zaplanowanie poszukiwań pracy z rozróżnieniem poszczególnych etapów. Może to znacząco przyspieszyć cały proces i zwiększyć jego skuteczność.

Gdzie szukać pracy? Nie tylko na portalach

Im dłuższe i bogatsze jest twoje życie zawodowe, tym lepsze efekty może przynieść szukanie pracy poprzez sieć kontaktów. Jednak nawet jeśli nie masz bogatego doświadczenia, warto najpierw poszukać opcji wśród znajomych. Może w czyjejś firmie poszukują kogoś na stanowisko odpowiadające twoim kompetencjom? A może ktoś właśnie zwalnia swoją posadę i mógłby cię polecić? Uruchomienie sieci kontaktów to krok, który warto podjąć przed rozpoczęciem poszukiwań na szeroką skalę. Może akurat uda ci się znaleźć ciekawą propozycję już na tym etapie?

Portale rekrutacyjne to doskonałe źródło ofert, jednak pamiętaj, że warto również szukać ich w innych kanałach. Ciekawe oferty można znaleźć między innymi na branżowych grupach facebookowych czy na LinkedIn.

Jak skutecznie szukać pracy? 3 złote zasady

Szukanie pracy wymaga sporej dozy mobilizacji i systematyczności. Stosując się do poniższych rad, z pewnością usprawnisz ten proces i uczynisz go przyjemniejszym.

#1 Zbieraj oferty i regularnie je przeglądaj

Strategia ,,widzę-aplikuję” nie należy do najbardziej wydajnych. W końcowym rozrachunku zapomnisz, gdzie trafiła twoja aplikacja i ile ich już wysłałeś. Aby zachować pełną kontrolę nad całym procesem, warto stworzyć plik z ofertami, opisując każdą linkiem do formularza aplikacyjnego, słowami-kluczami oraz danymi osób kontaktowych.

Zamiast od razu aplikować, warto zbierać oferty w pliku i przeglądać regularnie co kilka dni, dokonując przesiewu. W ten sposób możesz oszczędzić naprawdę sporo czasu.

#2 Ustal swoje oczekiwania i priorytety

Jeśli nie znasz do końca własnych oczekiwań, trudno będzie ci odfiltrowywać mniej atrakcyjne oferty. Zapisz na papierze swoje „must-have” oraz warunki do negocjacji i regularnie sobie o nich przypominaj.

#3 Wierz w siebie!

Masz wątpliwości, czy spełniasz wszystkie oczekiwania potencjalnego pracodawcy? Aplikuj mimo wszystko, jeśli dysponujesz odpowiednimi kwalifikacjami. W najgorszym razie nie dostaniesz tej pracy – ale nie będziesz zastanawiać się, „co by było, gdyby”.

Jeżeli szukasz pracy, to koniecznie zapoznaj się z platformą rekrutacyjną Jobllegro.com/candidate

 

Polecamy:
Jednoosobowa działalność gospodarcza – o czym warto pamiętać?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *